مهم‌ترین روش‌های تست تابلو برق

در رابطه با آزمایش تابلو برق باید بگوییم که همه تابلو برق‌های فشار ضعیف بعد از این که به تولید می‌رسند (یعنی قبل از نصب و راه اندازی) در زمینه‌های مختلف مورد آزمایش قرار می‌گیرند. حال برخی از این زمینه‌ها مقاومت در برابر اتصال کوتاه، فواصل هوایی و خزشی، افزایش دما، خواص دی الکتریک، پیوستگی مدارات حفاظتی، نحوه عملکرد اجزای مکانیکی و درجه حفاظت آن هستند. تست کردن یک تابلو برق باید بر طبق مقاد بند 8 نشریه شماره 1928 موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران به عنوان ویژگی‌ها آزموده شوند.   

آزمایش تابلو برق

انواع روش‌های تست تابلو برق

تست یا آزمایش تابلو برق به دو صورت زیر انجام می‌شود:

  1. آزمایش معمولی: احتمال است این آزمایش روی هر محصولی مخرب واقع شود.
  2. آزمایش پایه‌ای: معمولا روی محصولات تولید شده انجام می‌شود که از عملکرد و سلامت بخش‌های مختلف یک تابلو برق اطمینان حاصل شود. زمانی که از عملکرد عادی مطمئن شدند آن‌ها را مورد بررسی و تایید قرار می‌دهند.

تست نوع اول تابلو برق

برای ولتاژ ایمپالس: به دلیل ایجاد سوئیچ زنی در شبکه، امکان وجود ولتاژهای ایمپالسی در شبکه خواهد بود.

برای ولتاژ نامی: برای ولتاژ 12kv آزمایش 75kv، برای ولتاژ 24kv آزمایش 125kv، برای 36kv آزمایش 170 کیلو ولت ایمپالس را انجام می‌دهند.

تحمل جریان اتثال کوتاه: هر تابلو برق اعم از انواع تابلو برق‌ صنعتی باید تحمل جریان اتصال کوتاه مختص به خود را داشته باشد.

آزمایش تحمل افزایش دما: گفتنی است که در این آزمایش تابلو برق افزایش دما باسبار و نقاط اتصال که ار جریان نامی نشات می‌گیرند بایستی در حد مقدارهای مشخص شده در استانداردها باشد.

آزمایش تحمل  افزایش جرقه زنی: به هر علتی اگر مابین باسبارها یا فازهای مختلف داخل تابلو برق، جرقه‌ای ایجاد شود این جرقه منجر به بالا رفتن فشار هوای داخل سلول می‌شود؛ در این صورت اگر هیچ اقدامی نشود درب سلول کنده می‌شود و ممکن است بقیه قطعات هم به  بیرون پرتاب شوند.     

آزمایش سکسیونرها و دژنکتورها: برای هر تجهیز سوئیچینگ یا دژنکتوری، یک جریان اتصال کوتاه قابل قطعی پیش می‌آید. در این صورت باید آزمایش تحمل جریان انجام شود. در مکان‌هایی که در حین بستن کلید اتصال رخ دهد، کلید باید بتواند جریانی حدود 2.5 را در برابر جریان اتصال کوتاه شبکه را تحمل کند.

آزمایش پایه‌ای: آزمایش پایه‌ای به نوبه خود روی هر محصولی به صورت زیر انجام می‌شود: کنترل‌های عمومی، کنترل‌های مکانیکی و کنترل‌های الکتریکی هستند. 

الف) کنترل‌های عمومی: رنگ شینه‌ها، ضخامت رنگ، درجه حفاظت تابلو یا آی پی، درستی کارکرد و سالم بودن قفل درب‌ها، کابل بودن پیچ و مهره‌ها و انتخاب درست آن‌ها و …

ب) کنترل‌های مکانیکی: کنترل عایق‌ها، درستی عملکرد کلید و اینترلاک‌های مکانیکی، حرارت روان و درست ارابه‌ها، کنترل عایق‌ها، کارکرد سکسیونرهای کشوها، پیوستگی سیستم اتصال زمین، کشوها و بقیه مکانیزم‌های متحرک و…

پ) کنترل‌های الکتریکی: ولتاژ تغذیه مدار فرمان، ولتاژ جریان نامی، کارکرد الکتریکی تمام کلیدهای اصلی، جریان اتصال کوتاه، صحت و کیفیت اجرای مدار حفاظت و آزمایش فرکانس قدرت برای مدار قدرت در این کنترل وجود دارند.  

آزمایش تابلو برق

پیشنهاد انحصاری ما به شما

نقش ترموستات در تابلو برق

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد ترموستات تابلو برق قطعه‌ای است که در کنترل دمای تابلو و دیگر تجهیزات برقی کاربرد فراوان دارد. به گونه‌ای که قادر است از این طریق به تنظیم دمای محیطی پرداخته و میزان آن‌را در حد نرمالی نگه دارد. زیرا افزایش و بالا رفتن دما به هر دلیلی در تابلوهای برق باعث تخریب اجزای داخلی و تجهیزات دیگر داخل تابلو شده و در نتیجه باعث خرابی و ناکارآمدی سیستم می‌گردد. این دسته از ترموستات‌ها در واقع کنترل دمای محیطی در طی فرآیندهای گرمایشی و سرمایشی را به خوبی انجام می‌دهند. سنسورهای موجود در ترموستات تابلو برق دمای واقعی را به صورت مداوم سنجیده و سپس با دمای تنظیم کاربر مقایسه می‌کنند. سپس در صورت انحراف دمای واقعی از نقطه تنظیم خود؛ ترموستات شروع به کار کرده و یک سیگنال خروجی به سایر تجهیزات تنظیم کننده دما مانند اجزای گرمایش یا تبرید ارسال می‌کند و با فعال‌سازی این تجهیزات؛ دما را مجددا به نقطه تنظیم اولیه خود برمی‌گرداند. ترموستات قادر است با این عمل از بروز خرابی‌های سیستم ناشی ازعدم تعادل دما جلوگیری کند.

تست عایقی تابلو برق

با انجام تست عایقی برای تجهیزات الکتریکی می‌توان به نقص‌های عایقی آن پی برد. از جمله این نقص‌ها شامل صدمات مکانیکی، رطوبت و تغییرات شدید ولتاژ، حرارت و برودت اضافی، ارتعاشات، روغن و آلودگی هستند. دستگاه‌هایی که برای آزمایش عایقی مورد استفاده قرار می‌گیرند همواره دارای مشخصات زیر هستند:

» آزمایش عایقی 5 کیلو ولت: این نوع آزمایش برای تجهیزاتی که ولتاژ الکتریکی بالا و یا پایینی دارند، استفاده می‌شوند.

» آزمایش‌های اندازه گیری و حفاظتی: این نوع آزمایش معمولا به هدف بررسی عملکرد سیستم‌های حفاظتی همچون دژنکتور و جریان یا برای ترانس ولتاژ و دژنکتور انجام می‌شود. و اما آزمایش سیستم اندازه‌گیری به هدف بررسی عملکرد سیستم اندازه گیری جریان مشخص توسط دستگاه تزریق جریان اولیه برقرار می‌شود و ابه کمک آمپر متر خوانده می‌شود. زمانی که آمپر متر، ترانس جریان و اتصالات مناسبی انتخاب شده باشند مقدار قرائت شده با مقدار تزریقی یکسان خواهد بود.

تست تزریق جریان اولیه در تابلو برق

گفتنی است که این تست به هدف بررسی عملکرد همه اجزای سیستم حفاظتی صورت می‌گیرد. در این آزمایش تابلو برق مقدار جریان بالایی برای عملکرد وسیله حفاظتی احتیاج است. توجه کنید که زمان عملکرد رله حفاظتی هم اندازه گیری می‌شود. زمانی که این آزمایش انجام شود می‌توان به اتصال نادرست ترانس جریان یا تظم نادرست رله‌ها پی برد. آزمایش عملکرد مطلوب یک سیستم حفاظت که شامل دژنکتور و ترانس جریان رله است توسط دستگاه تزریق جریان اولیه انجام می‌شود. اساسا این آزمایش شامل مراحل زیر است:

  • تنظیم فانکشن حفاظت جریانی رله
  • ثبت زمان عملکرد رله
  • تزریق جریان اولیه توسط باسبار و افزایش آن از سیستم تنظیم رله
  • بررسی عملکرد مطلوب بر طبق سیستم تنظیم رله

با انجام این آزمایش می‌توان به هر خطایی در اتصال ترانس جریان مکانیزم قطع دژنکتور یا رله‌ها پی برد.

آزمایش تابلو برق

تست تزریق جریان ثانویه تابلو برق

این آزمایش یکی دیگر از انواع آزمایش‌ تابلو برق است که توسط دستگاه‌های تزریق جریان ثانویه برای عملکرد رله حفاظتی انجام می‌شود. با انجام آزمایش تزریق جریان ثانویه تنها می‌توان به عملکرد رله حفاظتی پی برد. از آن جایی که این تزریق در جریان ثانویه صورت می‌گیرد آزمایشی ساده اسست که به حریان کمتری هم احتیاج دارد. البته زمان عملکرد رله هم اندازه گیری می‌شود. انواع دیگر آزمایش‌های پایه عبارت‌اند از:

  • بررسی صحت سیم کشی
  • آزمایش‌های ولتاژ با فرکانس قدرت بر روی مدار اصلی
  • آزمایش‌های عملکرد مکانیکی
  • آزمایش‌های دی الکتریک روی مدار کنترل و کمکی
  • آزمایش سیستم اندازه گیری
  • اندازه گیری مقاومت مدار اصلی

تست‌های اساسی تابلو برق

تست اساسی تابلو برق معمولا روی هر یک از تابلوهایی که بر اساس استاندارد IEC 298.698 تولید شده‌اند، انجام می‌شود. در واقع شرط آزمایش‌ها و مشخصات-تجهیزات و دستگاه‌های لازم آن‌ها به صورت زیر است:

» تست ولتاژ با فرکانس قدرت بر روی مدار اصلی: برای تابلو برق‌هایی از 6/3 تا 63 کیلو ولت این مدل آزمایش انجام می‌شود.

» تست میگر تابلو برق: در این تست ولتاژی حدود 1000 ولت به سیم کشی در تابلو برق اعمال می‌شود که به آن تست میگر یا آزمایش فرکانس قدرت برای مدار فرمان می‌گویند. این تست به هدف اطمینان از عدم وجود نشتی جریان یا اتصال کوتاه  که از صدمات عایقی روکش سیم‌ها نشات می‌گیرند، انجام می‌شود. برای تابلوهایی که حاوی مدار کنترل حفاظت یا اندازه‌گیری هستند صورت می‌پذیرد.    

تست کنترل ضخامت رنگ با  دستگاه در تابلو برق

روش اجراء این گونه است که پروب دستگاه در نقاط متفاوت قطعه رنگ شده قرار داده شود و سپس ضخامت آن را اندازه گیری کنند. اگر ضخامت رنگ در سطح قطعه به صورت یکنواخت باشد و با درخواست ارائه شده یکی باشد، قابل قبول است در غیر این صورت قبول نیست و قسمت رنگ شده برگشت می‌خورد.

– توجه کنید که کنترل ضخامت رنگ به سطح آن وابسته است.

– قطعاتی که کمتر از 10cm2 یک نقطه

– قطعات بیشتر از 10cm2 و کمتر از 50cm2 چهار نقطه

– اساسا قطعاتی که نقطه کور دارند همچون کلاف‌ها و ستون‌ها تعیین ضخامت رنگ خواهند شد.   

تست سیستم اندازه گیری تابلو برق

برای مطمئن شدن از عملکرد تجهیزات اندازه گیری تابلو از جمله آمپر ولت، ولت متر، وار متر، وات متر، مبدل‌ها، ضریب توان و… این تست انجام می‌شود. برای انجام این آزمایش تابلو برق در ابتدا دستگاه‌های مولد جریان و ولتاژ تنظیم می‌شوند و سپس سیستم اندازه گیری بر حسب نقشه‌های الکتریکی تابلو اعمال خواهند شد. حال مقادیر اندازه گیری شده ولتاژ و جریان از طریق تجهیزات اندازه گیری شده و در نهایت نشان داده می‌شوند. مقداری که تنظیم شده بر صحت سیستم اندازه گیری دلالت دارد و اگر این مقدار اندازه گیری شده با مقدار جریان و ولتاژ اعمالی یکی نباشد بایستی که برای رفع عیب سیستم اندازه گیری در اسرع وقت اقدام شود.

سخن نهایی

در این مقاله راجع به انواع آزمایش تابلو برق و چگونگی آن‌ها صحبت کردیم. متوجه شدیم که برای انجام تست تابلو برق روش‌های مختلفی همچون تست تزریق جریان اولیه  و ثانویه، تست عایقی تابلو برق، تست میگر و… وجود دارد. البته توجه کنید که آزمایش‌های مخصوص تابلو برق منحصر به این موارد ذکر شده نیستند و برخی دیگر از آن‌ها تست کنترل RAL، تست عملکرد مکانیکی تابلو برق، تست دی الکتریک روی مدارات کمکی و کنترلی تابلو برق‌ها و… هستند. با توجه به آن چه که در این مطلب ذکر شد متوجه می‌شویم که تابلو برق‌ها تابه دست مشتری برسند و نصب و راه اندازی شوند بایستی مراحل و آزمایش‌های مختلفی روی آن‌ها صورت بگیرد. پس برای خرید تابلو برق‌های مختلف با اطمینان خاطر برندهای معتبر را خریداری کنید. توجه کنید برای تهیه این تابلو برق‌ها به مراکز معتبر همچون فروشگاه الکتروپخش امین مراجعه کنید.

توجه!

مقالات درج شده در سایت صرفا جنبه آموزشی دارند و خدمتی از جانب مجموعه الکتروپخش امین ارائه داده نمیشود. لطفا جهت سوالات متفرقه تماس نگیرید.