استاندارد تابلو برق

استاندارد تابلو برق: تابلو برق ابزاری است که برای حفظ ایمنی ابزارهای الکتریکی و انسان که یک مسئله مهم به حساب می‌آید، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این وسیله به عنوان یک مکانیزم امنیتی برای وسایل، جریان و ولتاژ شهری را قابل استفاده می‌کند. معمولا انواع گوناگونی از تابلو برق‌ها وجود دارد که تابلو برق صنعتی یکی از آن‌ها می‌باشد. ابزار و تجهیزات آن در یک محفظه یا جعبه فلزی تعبیه می‌شوند. ممکن است تجهیزات خاصی در این محفظه قرار گیرد که متفاوت با تابلو برق‌های دیگر باشد، با این وجود بر اساس کاربرد هر کدام از آن‌ها مانع از ایجاد برق‌گرفتگی می‌شوند. محفظه فلزی نقش محافظت از اجزای داخل تابلو برق را ایفا می‌کند. تابلو برق ساختمانی برای محافظت از ابزار الکتریکی و همچنین برای توزیع برق استاندارد انرژی برق در ساختمان به کار می‌رود.

انواع تابلو برق بر اساس ولتاژ عبوری از آن‌ها به سه دسته طبقه‌بندی می‌شوند که شامل تابلو برق فشار ضعیف، فشار متوسط و فشار قوی می‌شوند. نحوه چیدمان اجزای داخلی مسئله مهمی به حساب می‌آید که باید به گونه‌ای دستگیره، سوئیچ و نمایشگر در کنار هم قرار گیرند که امکان دسترسی لازم به آن‌ها در زمان تعویض و یا تعمیر قطعات وجود داشته باشد.

به طور کلی تابلو برق‌ها مطابق استانداردهای متعددی تولید می‌شوند که برای مثال آستانه تحمل بالا در مقابل شرایط محیطی سخت و نامساعد یکی از آن‌ها می‌باشد. درجه حفاظی آی پی ایکس ۴ و ۵ در هر تابلو برق باید موجود باشد تا امکان قرار گیری آن در مسیر ولتاژ الکتریکی وجود داشته باشد. برای مثال برخورداری تابلو برق از ویژگی تایپ تست، این امکان را به تابلو می‌دهد که مقاومت آن در زلزله بالا رفته و مدار را در برابر آسیب‌های احتمالی حفظ می‌کند.

استاندارد تابلو برق

تعیین استاندارد تابلو برق

ساخت و عرضه تابلو برق‌ها دارای مراحل و قوانینی است که از استانداردهای فنی خاصی پیروی می‌کنند که باعث می‌شود کار حفاظت از سیستم توسط محصول در بهینه‌ترین حالت ممکن صورت گیرد. اطلاعاتی در مورد طراحی، تعبیه، راه‌اندازی، اصول نگهداری، نحوه تعمیرات، جابجایی، حمل و نقل و… دربرگیرنده استاندارد ساخت تابلو برق هستند. از این رو باید گفت که عمل به استانداردهای فنی کارکرد امنی را برای تابلو برق تضمین خواهد کرد. اصول و استانداردهایی برای تولیر هر سه نوع تابلو تعیین شده که به عنوان یک امر مهم در هنگام تولید باید در نظر گرفته شوند. مواردی مثل جنس بدنه، نحوه چیدمان اجزاء داخلی و نحوه قرارگیری مدارها در کنار هم، به وسیله این استانداردها تعیین می‌شوند. باید گفت برای تابلو برق مواردی از قبیل تولید، عیب‌یابی، بررسی نواقص و نحوه کار با هر نوع تابلو برق، استانداردهایی تعیین شده که پیروی از آن‌ها بخشی از اصول فنی ابتدایی هر تابلو برق محسوب می‌شود. مهم‌ترین استانداردهای صنعت برق فنی استانداردهای ansi، ieee و iec هستند که در واقع استاندارد iec کامل‌ترین آن‌ها است و در تابلو برق فشار ضعیف و متوسط در نظر گرفته می‌شود. همچنین یک سری تست‌های کیفی برای تابلو برق صورت می‌گیرد که تست راه‌اندازی تابلو برق یکی از آن‌ها است. همه اجزاء داخلی تابلو برق مثل مدارها، کلید، سیم‌ها و تررانسفورماتور، پیش از قرارگیری تابلو برق در مسیر ولتاژ باید در معرض آزمایش قرار گرفته شوند. در صورتی که تابلو برق در محل مورد نظر نصب و مونتاژ شود، برای اطمینان از سلامت کارکرد یک آزمایش تابلو برق به صورت روتین انجام شود.

تعیین استاندارد تابلو برق

پیشنهاد انحصاری ما به شما

انواع استاندارد تابلو برق

برای تولید تابلو برق استانداردهای مختلفی به کار می‌رود که کلید قدرت و حالت عمومی بدنه دو مورد آن‌ها هستند. در بدنه یا محفظه فلزی در حالت عمومی باید شرایطی رعایت شود که شامل به کار بردن گالوانیزه و استیل در ساخت لولا، امکان بسط دادن برای آینده، بستن درب‌ها با قفل‌های مشابه، عدم تماس اپراتور با بخش‌های حساس که قوس الکتریکی دارند، هشدار در زمان خطای ولتاژ که محفظه قوس الکتریکی دارد، می‌شوند. یک نکته قابل توجه در مورد کلیدهای قدرتی این بوده که در صورت عملکرد ۲۰۰۰ بار در مدت زمان ۵ سال نیازی به تعمیر نباید داشته باشند. چیدمان اجزاء داخلی طوری صورت گیرد که امکان دسترسی به همه قسمت‌های شبکه در زمان تعویض و تعمیرات وجود داشته باشد. قابلیت تعمیر برای قطع کننده‌های مدار و کنتاکت باید باشد و منابع تغذیه کننده کویل و موتور الکتریکی باید دارای ولتاژ ۸۰ تا ۱۱۵ ولت بوده و برای حفظ کارایی خود در حرارت زیاد، از مقاومت کافی برخوردار باشند. طبق استانداردهای فنی باید زمینه قرمز اتصالات شینه، پایه‌های ساپورت و دیگر اتصالات ایجاد گردد.

استاندارد حفاظتی تابلو برق

استاندارد حفاظتی تابلو برق

در حقیقت تابلو برق یک محفظه فلزی است که بستری را فراهم می‌کند تا تجهیزات در کنار یکدیگر قرار گیرند. از این رو محافظت از تابلو برق در مقابل رطوبت، عوامل محیطی و آلایندگی‌های هوا یکی از چالش‌های استفاده از آن است. برای معرفی انواع تابلو برق از جمله نوع صنعتی آن و دیگر ابزارهای الکتریکی مثل فن و حسگر در بیشتر موارد یک استاندارد حفاظتی را به کار می‌گیرند که در واقع به آی پی می‌گویند که می‌تواند میزان مقاومت تابلو برق را تعیین کند. عدد در نظر گرفته شده برای این درجه حفاظتی در سازمان بین‌الملل الکتروتکنیک به اختصار IEC نامیده می‌شود. این سازمان در واقع یک سازمان غیر دولتی بوده که قادر به تعیین فنون در رابطه با ساخت و تولید تابلو برق‌ها است.

این کمیسیون فنونی را مدون کرده که شامل یک بازه بزرگ از فناوری تولید و انتقال جریان برق برای لوازم خانگی، فناوری‌های خورشیدی، رساناها، فیبر نوری، فناوری نانو، باتری و پتانسیل دریایی می‌شود. امروزه این سازمان برای صنایع برق یک کمیسیون مورد اعتماد محسوب می‌شود که قادر به تعیین استانداردهایی است که مورد قبول همگان قرار می‌گیرد. باید گفت که امکان قرارگیری عددی بین ۶۰ هزار تا ۷۹۹۹۹ در کنار علامت اختصاری این سازمان وجود دارد که در واقع این ترکیب عددی و نمادی استاندارد ابزار الکتریکی و صنایع متعدد مانند تابلو برق‌ها را بیان می‌کند. برای مثال شاید استاندارد در نظر گرفته برای تابلو برق EC ۶۰۴۱۷ بوده که برای بیان سلامت محصول از این نماد گرافیکی استفاده می‌شود.

استاندارد محیطی تابلو برق

استاندارد محیطی تابلو برق

به طور کلی اجزاء داخلی تابلو برق که بر حسب استانداردهای محیطی به تولید می‌رسند، باید از یک سری ویژگی‌ها برخوردار باشند. برای این منظور اول باید نسبت به تعیین میزان دمای محیطی که تابلو برق در آن قرار است تعبیه گردد، اقدام شود. در واقع این محیط میزای دمای آن از ۳۰ درجه سانتی‌گراد نباید بیشتر باشد و در فضای داخلی تابلو برق بازه دمایی بین منفی ۵ درجه و ۴۰ درجه سانتی‌گراد باشد. دمای اطراف یعنی محیط خارجی در طول شبانه روز به طور متوسط، حداکثر تا ۳۵ درجه باشد. برای محفظه تابلو برق دمای مجاز در آب و هوای معتدل سرمای منفی ۲۵ درجه و در اقلیم شمالی سرمای منفی ۵۰ درجه است. برای این وسیله رطوبت هوا در فضای داخل بیشتر از ۵۰ درصد نشود. این در حالی است که رطوبت ۹۰ درصدی برای دمای ۲۰ درجه اطراف آن مشکلی ایجاد نمی‌کند.

در فضای بیرونی ساختمان رطوبت موجود در هوا ممکن است به بیشتر از ۱۰۰ درجه هم برسد، ولی اگر که دمای هوا به بیش از ۲۵ درجه نرسیده و ۴ درجه برای آلودگی هوا تعیین گردد، آلودگی از نوع خشک و درجه یک است. آلودگی نوع دو باعث تبدیل هادی به جریان خواهد شد. آلودگی نوع سوم به صورت موقتی بوده، در صورتی که آلودگی نوع چهارم رسانا و دائمی می‌باشد. در تابلو برق صنعتی سوئیچینگ‌های طراحی شده، در آلودگی نوع سوم عمل می‌کنند. جهت نصب تابلوهای برق ارتفاع تا ۲۰۰۰ متر از سطح دریا مانعی وجود ندارد. باید گفت که افزایش ارتفاع از سطح دریا دو نتیجه دارد، که در واقع یکی کاهش حرارت تاسیسات و رقیق شدن هوا و دیگری کاهش دی‌الکتریک‌های موجود در هوا که موجب افزایش احتمال شکست عایق خواهد شد.

✍️ سخن پایانی

قوانین خاصی در استاندارد تابلو برق وجود دارد که تابلو برق مطابق آن تولید می‌شود و برای مصرف به بهینه‌ترین حالت خواهد رسید. همانند سیستم ارتینگ، تابلوهای برق نیز یک مکانیزم امنیتی به حساب می‌آید که بدون آسیب وارد کردن به وسایل به تامین جریان ولتاژ قابل استفاده برای آن‌ها می‌پردازد. همانطور که گفته شد، بر اساس استانداردهای مختلفی تمام تابلوهای برق به تولید می‌رسند که آستانه تحمل بالا در مقابل شرایط محیطی سخت و نامساعد یکی از این موارد است. برای دریافت مشاوره در رابطه با محصول مورد نظر، می‌توانید با کارشناسان الکترو پخش امین تماس گرفته و اطلاعات بیشتری را برای خرید مطمئن به دست آورید.

تاریخ انتشار 1401/09/27

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توجه!

مقالات درج شده در سایت صرفا جنبه آموزشی دارند و خدمتی از جانب مجموعه الکتروپخش امین ارائه داده نمیشود. لطفا جهت سوالات متفرقه تماس نگیرید.