تابلو برق ساختمانی

یکی از ضروری‌ترین و مهم‌ترین اجزای هر ساختمان تجاری و مسکونی تابلو برق ساختمانی است. اصولا این تابلو برق‌ها وظیفه دارند که از مدارها محافظت کنند و در عین حال توزیع برق را در ساختمان مدیریت کنند. هر تابلو برق اجزای داخلی زیادی دارد که همه در کنار هم مدارهای برقی را در برابر اتصال کوتاه و اضافه بار حفظ می‌کنند و باعث می‌شوند که آتش سوزی یا برق گرفتگی رخ ندهد.

وجود تابلو برق منجر به کنترل تجهیزات برقی و راه اندازی آسان آن‌ها می‌شود. از آن جایی که تابلو برق‌ها کاربردهای مختلفی دارند در مکان‌های مختلفی هم مورد استفاده قرار می‌گیرند و به راحتی نیاز تمام مصرف کنندگان را پوشش می‌دهند. در حالت کلی این تابلو برق‌ها محفظه‌ها یا جعبه‌هایی هستند که امنیت افراد را تامین می‌کنند و از تجهیزات برقی مختلف هم به منظور عملکرد بهتر در ساختمان استفاده می‌شوند. از جمله مهم‌ترین کاربرد این تابلوها این است که به سرعت می‌توان خطاها را شناسایی کرد و از رخ دادن اتفاق‌های مختلف در این زمینه جلوگیری کرد.

تصور کنید مدار جریان انتقالی در شبکه به صورت لحظه‌ای بیشتر شود در این صورت تابلو برق ساختمانی قادر است که به سرعت خطا و مشکل را تشخیص دهد و باعث قطع شدن تجهیز مورد نظر شود.    

تابلو برق ساختمانی

نقشه سیم کشی تابلو برق ساختمان

در این نقشه اطلاعات مهم و ضروری همچون ابعاد کابل، نحوه سیم کشی ساختمان، نوع تجهیز استفاده شده و غیره درج شده است. وجود این اطلاعات برای اجرای برق کشی ساختمان بسیار مهم است و نباید نسبت به آن‌ها بی توجه بود. در اجرای ساختمان‌های مسکونی تابلو برق‌های مختلفی را به منظور انتقال جریان برق در نظر می‌گیرد. هر کدام از این تابلو برق‌ها برای اجراء و سیم کشی از استاندارد خاصی پیروی می‌‌کنند. برای سیم کشی کردن هر ساختمان معمولا از نقشه‌های الکتریکی استفاده کنید. هر نقشه‌ای که طراحی می‌شود اجزای مشخصی دارد که اغلب آن‌ها شامل نقشه پلان‌ها، علائم، جزئیات، توضیحات، نمودار تابلوها، نقشه پلان‌ها و نمودار رایزر هستند.

در طراحی این نقشه‌ها لازم است که دقت زیادی صورت بگیرد و دقت به مقررات گفته شده بسیار ضروری است. نقشه تابلو برق‌ها نشان دهنده محل فیزیکی وسایل، لوازم و دستگاه‌ها در زمینه نقشه معماری به عنوان پلان تجهیزات بایستی پیاده سازی شود. توجه کنید که مقیاس هر نقشه نباید کمتر از یک صدم در نظر گرفته شود. در واقع هر نقشه طراحی شده بایستی کاملا واضح و خوانا باشد و بین اجزای برقی و بین خطوط و زمینه نقشه معماری هیچگونه ابهامی دیده نشود.     

پیشنهاد انحصاری ما به شما

انواع تابلو برق ساختمان

تابلو برق ساختمانی انواع مختلفی دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تابلو برق اصلی: کابل اصلی جریان برق قبل از ورود به داخل ساختمان به تابلویی هدایت می‌شود که برق تماما واحدها و فضاهای مشاعات را تامین می‌کند. این تابلو برق را با نام تابلوی کنتور یا MPD هم می‌شناسند.

تابلو برق مشاعات: اساسا این تابلو برای تغذیه برق قسمتی از ساختمان که همهم واحدها مجتمع از آن به صورت مشترک استفاده می‌کنند، طراحی و تولید شده است. مشاعات شامل پارکینگ‌ها، راه پله‌ها، حیاط، پشت بام و… می‌شوند.

تابلو توزیع برق واحدها: توسط این تابلو تغذیه مدارهای روشنایی و پریزهای هر واحد ساختمانی انجام می‌شود. در حقیقت این نوع تابلو برق جایگزین مناسبی برای جعبه‌های تقسیم پراکنده در ساختمان‌های کهنه و قدیمی شده است.

تابلو توزیع برق آسانسور: در نقشه‌های طراحی شده لازم است که تابلوی توزیع برق آسانسور رسم شود و به تابلوی توزیع اصلی متصل است. این تابلو در مکانی مناسب داخل موتورخانه آسانسور نصب می‌شود.

اجزای تابلو برق ساختمان

هر تابلو برق ساختمانی از بخش‌های مختلفی تشکیل می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد:

کنتاکتورها: این قطعه مدار فرمان را از راه دور قطع و وصل می‌کند.

بی‌متال: توسط بی‌‌متال فرمان قطع در اثر عبور جریان زیاد صادر می‌شود.

انواع کلیدها: کلیدها انواع مختلفی دارند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها میکروسوئیچ‌ها، کلیدهای غلتکی، فلوتر سوئیچ، سلکتوری و بوش باتون‌ و… هستند. این کلیدها به نوبه خود منجر به قطع و وصل مدار در شرایط مختلف می‌شوند.

رله‌ها: زمانی که خطاهای مختلف و عوامل مختلف ایجاد می‌شوند رله‌ها فرمان قطع و وصل را صادر می‌کنند.

تجهیزات  اندازه گیری: از این تجهیزات برای محاسبه پارامترهای مختلفی استفاده می‌شود. این تجهیزات شامل ولت متر، آمپر متر، فرکانس متر، وات متر و… هستند. 

بدنه: هر تابلو بر ق بدنه‌ای دارد که می‌تواند تجهیزات مختلف را در خود جای دهند.

ترانس جریان: از این ترانس برای افزایش یا کاهش ولتاژ و جریان در تابلو برق استفاده می‌شود.

ارتباط‌ها: هادی‌ها وظیفه دارند که ارتباط بین تجهیزات مختلف را فراهم کنند. این ارتباطات توسط کابلشو، سیم، شینه و… صورت می‌گیرد.  

ابعاد تابلو برق ساختمان

تابلو برق‌های مختلف با توجه به نوعی که دارند (دیواری و ایستاده بودن) دارای ابعاد استانداردی هستند. این ابعاد  مختلف بر طبق استاندارد استاندارد ریتل آلمان این ابعاد اندازه گیری می‌شود. ابعاد یک تابلو برق بایستی صحیح و متناسب با نیاز افراد صورت بگیرد و به این مقدارها در هنگام نصب هم توجه شود. تابلو برق ساختمان مسکونی بر حسب نیاز مشتری به صورت کوچک یا بزرگ ساخته می‌شوند.

تابلو برق ساختمانی

نصب تابلو برق ساختمان

گفتنی است که تابلو کنتور برق ساختمان در ورودی ساختمان نصب می‌شود که احتمالا همه آن را دیده باشید. نصب تابلو برق ساختمان با توجه به حساسیت بالایی که تجهیزات دارند بنابراین امنیت ساختمان نیازمند تخصص و دقت زیادی است. اتصالات این تابلو بسیار پیچیده هستند لذا تمام انشعابات داخل تابلو برق برای کنترل و محافظت هستند. توجه کنید که نصب تابلو برق صنعتی هوشمند بسیار مهم است و شما نیازمند مهارت و تخصص زیادی در زمینه هوشمند سازی دارید. در واقع عدم توجه به اصول پایه و یا استانداردها در نصب و سیم کشی بر اساس نقشه، منجر به بروز مشکلات جبران ناپذیر می‌شود؛ که در نهایت خسارت‌های جانی و مالی زیادی را شامل می‌شوند. 

تابلو برق ساختمانی هوشمند

تابلو برق ساختمانی جدید که به نام تابلو برق‌ ساختمانی هوشمند هم شناخته می‌شوند که این روزها اغلب ساختمان‌های مسکونی و تجاری از آن بهره می‌برند. با استفاده از این تابلو برق‌ها ساکنان می‌توانند که کنترل و نظارت بیشتری را روی مصرف انرژی داشته باشند. و برنامه این تابلو برق ساختمان به راحتی روی تبلت نصب می‌شود که کاربر را قادر می‌کند که اعلاوه بر کنترل و نظارت بر مصرف برق از نوسانات جریان الکتریکی و یا قطعی برق هم متوجه شوند.

سخن پایانی

گفتنی است که فروشگاه اینترنتی امین ارائه دهنده انواع تابلو برق ساختمانی است که با کیفیت محصولات خود توانسته رضایت مشتریان را به دست آورد. قیمت‌های موجود در این فروشگاه بسیار مناسب و رقابتی هستند که علاوه بر کیفیت عملکرد از کیفیت ساخت بالایی هم بهره می‌برند. بنابراین با اطمینان خاطر محصول مورد نظر خود را تهیه کنید.

به روزرسانی در تاریخ 5 مرداد 1401

توجه!

مقالات درج شده در سایت صرفا جنبه آموزشی دارند و خدمتی از جانب مجموعه الکتروپخش امین ارائه داده نمیشود. لطفا جهت سوالات متفرقه تماس نگیرید.