تجهیزات تابلو برق فشار ضعیف

تابلو برق‌های فشار ضعیف عموما محفظه‌های فلزی یا غیرفلزی هستند که تجهیزات مختلفی را درون خود جای دادند. تابلوهای برق با ولتاژ کاری متفاوت بوده و در ایستگاه‌های مبدل و توزیع، کارخانه‌ها، ساختمان‌های بزرگ مسکونی و تجاری و… استفاده می‌شوند. تابلوهای برق فشار ضعیف در ساختمان‌های تجاری و مسکونی کاربرد دارد و دارای ولتاژ کاری تا ۱۰۰۰ ولت است. مهم‌ترین وظیفه‌ی تابلو برق، محافظت از مدارها و تجهیزات در برابر اتصال کوتاه و افزایش‌های ناگهانی جریان در اثر وقوع مشکل یا خرابی یکی از اجزاست. این دستگاه با توجه به کاربردی که دارد شامل اجزای مختلفی است که در ادامه به بررسی و معرفی تجهیزات تابلو برق فشار ضعیف خواهیم پرداخت.

تجهیزات تابلو برق فشار ضعیف

۱۹ تجهیز اصلی تابلو برق

تجهیزات تابلو برق فشار ضعیف شامل فیوز، کنتاکتور، کلید اتوماتیک MCB، بی‌متال تک فاز و سه فاز، کلید MPCB، شستی دوبل، لیمیت سوئیچ، میکرو سوئیچ، تایمر، ساعت فرمان هفتگی، محافظ ولتاژ، فلوتر الکترونیکی، ترموستات، انواع سنسور، شمارنده دیجیتال، ترانس، کلید ولت متر، مقره و گلند کابل است. هر کدام از این تجهیزات در تابلو برق کاربرد خاصی دارند و آشنایی با ویژگی آن‌ها از جمله اطلاعات اولیه ساخت تابلو برق است. در این مقاله با ما همراه باشید تا با وظایف هر یک از این اجزا آشنا شویم.

فیوز

فیوزها یکی از اصلی‌ترین اجزای تابلو برق هستند که وظیفه قطع مدار در شرایطی که جریان برق بیش از حد مجاز باشد، را بر عهده دارند. این فیوزها از رشته سیم‌های نازکی تشکیل شده‌اند که در صورت مواجه با اضافه بار، می‌شکنند و یا ذوب می‌شوند.

کنتاکتور

یکی از مهم‌ترین تجهیزات تابلو برق فشار ضعیف، کنتاکتور می‌باشد. این تجهیز یک کلید اتوماتیک در تابلو است که فرمان اتصال و قطع مدار را صادر می‌کند. وظیفه اصلی این کنتاکتور قطع کلیه تجهیزات تک فاز و سه فاز است.

کلید اتوماتیک MCB

کلید اتوماتیک MCB یک کلید مینیاتوری است که در صورت اضافه بار و یا اتصال کوتاه، مدار را به صورت خودکار قطع می‌کند. این کلید از نوع حرارتی یا مغناطیسی است که حساسیت بالاتری نسبت به فیوزها دارد.

بی‌متال تک فاز - سه فاز

بی‌متال یا رله حرارتی، قطعه‌ای است که جهت حفاظت از موتورهای الکتریکی در تابلو برق مورد استفاده قرار می‌گیرد. اساس کار بی‌متال تک فاز – سه فاز بر پایه ضریب انبساط طولی دو فلز است. این رله در صورت بالا رفتن حرارت، یکی از فلزهایش خم و جریان در مدار قطع می‌شود.

کلید MPCB

کلید MPCB یا حفاظتی موتور، یکی دیگر از تجهیزات تابلو برق فشار ضعیف است. از کاربردهای مهم این کلید می‌توان به محافظت در مقابل خطاهای الکتریکی، اضافه بار، نامتعادلی فاز، قطع فاز و همچنین تاخیر حرارتی جهت جلوگیری از روشن شدن موتور در زمان اضافه بار اشاره کرد.

شستی دوبل

شستی دوبل درواقع یک سوئیچ کنترل کننده مدار است که قابلیت اتصال و قطع جریان را بر عهده دارد. به همین جهت به آن‌ها شستی دوبل گفته می‌شود، چراکه هم جریان را قطع و هم وصل می‌کند.

کنتاکتور در تابلو برق
بی‌متال تک فاز

لیمیت سوئیچ

لیمیت سوئیچ یا کلید حد، یکی از تجهیزات تابلو برق فشار ضعیف است که به کنتاکت‌ها متصل شده است. وظیفه آن محدودکردن حرکات متحرک‌ها، تعویض جهت دوران و قفل ایمنی است.

میکرو سوئیچ

میکرو سوئیچ به عنوان حساس‌ترین و ساده‌ترین اجزای تابلو برق شناخته می‌شود. میکرو سوئیچ‌ها درواقع همان لیمیت سوئیچ در ابعاد کوچکتر هستند که که با کمترین فشار عمل قطع و وصل جریان را انجام می‌دهد.

تایمر

تایمر درواقع قطعه‌ای است که وظیفه آن کنترل مدار فرمان تابلو در مدت زمان خاص است. وظیفه اصلی این قطعه، تنظیم و کنترل زمان بین دو عملکرد مدار فرمان است.

ساعت فرمان هفتگی

ساعت فرمان هفتگی یا تایمر دیجیتال هوشمند، وسیله‌ای است که با کمک آن می‌توان زمان‌بندی خاصی را در هفته برای قطع و وصل کردن جریان تنظیم کرد. این تایمر، در بازه‌های زمانی متفاوت و به صورت دوره‌ای سیستم را کنترل می‌کند.

محافظ ولتاژ

محافظ ولتاژ یا برق، وسیله‌ای است که در شرایط افت یا افزایش ناگهانی فشار، جریان را در مدار قطع می‌کند. این قطعه می‌تواند به عنوان جایگزین بی‌متال مورد استفاده قرار گیرد.

فلوتر الکترونیکی

فلوتر الکترونیکی یکی دیگر از تجهیزات تابلو برق فشار ضعیف است که سطح مایعات مورد نیاز موتور و اجزای دیگر را بررسی می‌کند. این حساسیت به مقدار سطح مایعات باعث حفاظت موتور در برابر خشک کار کردن می‌شود.

شستی دوبل
لیمیت سوئیچ

پیشنهاد انحصاری ما به شما

نقش ترموستات در تابلو برق

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد ترموستات تابلو برق قطعه‌ای است که در کنترل دمای تابلو و دیگر تجهیزات برقی کاربرد فراوان دارد. به گونه‌ای که قادر است از این طریق به تنظیم دمای محیطی پرداخته و میزان آن‌را در حد نرمالی نگه دارد. زیرا افزایش و بالا رفتن دما به هر دلیلی در تابلوهای برق باعث تخریب اجزای داخلی و تجهیزات دیگر داخل تابلو شده و در نتیجه باعث خرابی و ناکارآمدی سیستم می‌گردد. این دسته از ترموستات‌ها در واقع کنترل دمای محیطی در طی فرآیندهای گرمایشی و سرمایشی را به خوبی انجام می‌دهند. سنسورهای موجود در ترموستات تابلو برق دمای واقعی را به صورت مداوم سنجیده و سپس با دمای تنظیم کاربر مقایسه می‌کنند. سپس در صورت انحراف دمای واقعی از نقطه تنظیم خود؛ ترموستات شروع به کار کرده و یک سیگنال خروجی به سایر تجهیزات تنظیم کننده دما مانند اجزای گرمایش یا تبرید ارسال می‌کند و با فعال‌سازی این تجهیزات؛ دما را مجددا به نقطه تنظیم اولیه خود برمی‌گرداند. ترموستات قادر است با این عمل از بروز خرابی‌های سیستم ناشی ازعدم تعادل دما جلوگیری کند.

ترموستات

ترموستات یک قطعه الکترونیکی است که جهت کنترل دمای تابلوهای برق مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قطعه به خوبی می‌تواند تجهیزات الکترونیکی و الکتریکی دیگر را در برابر دما محافظت کند. وظیفه اصلی ترموستات تنظیم دمای حرارتی تابلو برق با دمای عملکرد آن است.

انواع سنسور

سنسور یک حسگر حساس به کمیت‌های فیزیکی مانند حرارت، فشار، رطوبت و غیره است که به دو شکل تماسی و غیر تماسی کار می‌کند. سنسورهایی که در تابلو برق استفاده می‌شود شامل سنسور نوری، خازنی و القایی هستند که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند.

شمارنده دیجیتال

یکی دیگر از تجهیزات تابلو برق فشار ضعیف، دستگاه شمارنده دیجیتال است. این دستگاه تعداد دفعات عملکرد یک دستگاه را نمایش و در حافظه خود ذخیره می‌کند.

ساعت فرمان هفتگی
فلوتر الکترونیکی

ترانس

اصلی‌ترین کاربرد ترانس در تابلو برق، کاهش یا افزایش ولتاژ یا جریان است. این قطعه وظیفه نظارت و کنترل بر عملکرد رله‌ها و شبکه را به عهده دارد.

کلید ولت متر

ولت متر، ابزاری برای اندازه گیری اختلاف ولتاژ میان فاز و نول است. این کلید در صورت تعییرات ولتاژ مدار را قطع می‌کند و از دستگاه در مقابل اینگونه خطرات محافظت می‌کند.

مقره

مقره در تابلو برق‌های فشار ضعیف، جهت جلوگیری از گذر جریان‌های ناخواسته به زمین مورد استفاده قرار می‌گیرد. مقره انواع مختلفی دارد که شامل آویزی، سوزنی، چرخی و اتکایی است.

گلند کابل

گلند کابل‌ها معمولا از ورود آب، روغن، گرد و غبار، مواد شیمیایی و حشرات به درون دستگاه یا تابلو برق جلوگیری می‌کند. این گلند کابل‌ها معمولا از جنس پلاستیک یا برنج با آبکاری نیکل ساخته شده اند.

سخن نهایی

در این مقاله سعی شده تا شما را با تجهیزات تابلو برق فشار ضعیف، وظایف، ساختار و ویزگی‌های آن‌ها آشنا کند. شما نیز می‌توانید جهت کسب اطلاع بیشتر به فروشگاه الکترو پخش امین نماینده فروش تجهیزات تابلو برق صنعتی و فشار ضعیف مراجعه نمایید.

تاریخ انتشار 1401/10/25

توجه!

مقالات درج شده در سایت صرفا جنبه آموزشی دارند و خدمتی از جانب مجموعه الکتروپخش امین ارائه داده نمیشود. لطفا جهت سوالات متفرقه تماس نگیرید.