تفاوت داکت و ترانک (ترانکینگ) چیست؟

اگر قصد داشته باشید تا یک سیستم سیم‌کشی و کابل‌های برق را تصور کنید، احتمالا تصویری آشفته و شلوغ از سیم‌های در هم تنیده در ذهن شما ایجاد می‌شود. این مسئله درباره هر نوع سیمی ثابت خواهد بود و شلوغی، اولین چیزی است که از سیم در ذهن ما شکل می‌گیرد. راه‌های مختلفی برای جلوگیری از شلوغ شدن فضا و اشغال آن‌ها توسط سیم وجود دارد. یکی از این راه‌ها استفاده از ترانکینگ و داکت خواهد بود. ترانک‌ها و داکت‌ها هر دو از وسایل مورد نیاز ما برای سازمان‌دهی سیم‌ها و کابل‌ها به شمار می‌روند این دو وسیله، هدفی یکسان را به شکل‌هایی متفاوت دنبال می‌کنند. در ادامه این مقاله ما به بررسی تفاوت داکت با ترانک پرداخته و ویژگی‌های مختلف هر کدام را به صورت جداگانه، بررسی خواهیم کرد.

تفاوت داکت با ترانک

داکت چیست؟

داکت‌ها کانال‌های مخصوصی هستند که از آن‌ها برای ساماندهی هر چه بهتر کابل و سیم استفاده می‌شود. داکت می‌تواند از جنس فلز یا پلاستیک تشکیل شود. این وسایل یکی از اصلی‌ترین اجزای یک سیستم مدیریت کابل محسوب می‌شوند و بدون استفاده از آن‌ها، پروسه مدیریت و تنظیم کابل‌ها به شدت دشوار شده و حتی در مواقعی، ناممکن تلقی می‌شود. ساختار قطعه داکت باعث شده تا برش دادن آن به قطعات کوچکتر، امری آسان تلقی گردد. خریداران باید داکت مناسب خود را بر اساس محیطی که قرار است در آن از این وسیله استفاده کنند، انتخاب نمایند. این انتخاب، بر اساس دو فاکتور اصلی شکل می‌گیرد؛ ابتدا نحوه استفاده از داکت و سپس جنس آن.  اگر محیط کاری شما محیطی مرطوب است، بهتر است تا از داکت‌های ضد زنگ استفاده کنید. از سوی دیگر بر اساس نحوه نصب می‌توانید داکت زمینی یا غیرزمینی خریداری کرده و آن را در محیط نصب نمایید. با استفاده از داکت می‌توان سیم‌های مدیریت شده را به راحتی از مقابل چشم افراد پنهان ساخت. اگر به دیده نشدن داکت خود تاکید دارید، می‌توانید از رنگ مناسب و یکسان با سطح زمین یا دیوار برای داکت استفاده نمایید.

ترانکینگ چیست؟

در ادامه بررسی تفاوت داکت با ترانک به معرفی ترانکینگ می‌رسیم؛ از ترانک یا ترانکینگ نیز درست به مانند داکت، برای ساماندهی و مدیریت سیم‌ها استفاده می‌شود. با استفاده از ترانکینگ‌ها، می‌توان سیم و کابل‌های استفاده شده را به بهترین شکل ممکن مرتب کرده و از آن‌ها در برابر عوامل فیزیکی خطرناک، محافظت نمود. ترانکینگ یک محفظه مربعی شکل است که لولاهای استفاده شده در آن، دسترسی به سیم‌ها را بسیار آسان می‌کنند. از تراکینگ می‌توان در محیط ساختمان، خانه، بیمارستان، شرکت‌های تاسیساتی، اپراتورها و غیره استفاده نمود. استفاده از ترانکینگ در فضاهای بیرونی نیز ممکن بوده و بسیاری از افراد، برای محافظت بهتر از سیم‌های خارجی، از این وسیله استفاده می‌کنند. استفاده از ترانکینگ می‌تواند عمر کابل و سیم را افزایش داده و احتمال بروز مشکلاتی مثل خردگی توسط حیوانات یا بریده شدن را به صفر نزدیک کند. ترانکینگ نیز به مانند داکت، در انواع مدل‌های مختلفی به بازار عرضه گردیده و شما می‌توانید بر اساس نیاز و شرایط محیطی خود، بهترین نوع آن را برای خود انتخاب نمایید. بهتر است هنگام خرید ترانگینگ، به این نکته نیز توجه کنید که سایز این وسیله باید بر اساس میزان سیمی که قصد مرتب کردن آن را دارید، انتخاب گردد. هر چه سیم‌های شما بیشتر باشد، سایز مورد نیاز شما برای ترانک نیز بیشتر خواهد بود. فشردگی سیم‌ها درون ترانکینگ می‌تواند برای ترانک مضر بوده و از عملکرد صحیح آن برای شما، بکاهد.

داکت چیست؟

پیشنهاد انحصاری ما به شما

نقش ترموستات در تابلو برق

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد ترموستات تابلو برق قطعه‌ای است که در کنترل دمای تابلو و دیگر تجهیزات برقی کاربرد فراوان دارد. به گونه‌ای که قادر است از این طریق به تنظیم دمای محیطی پرداخته و میزان آن‌را در حد نرمالی نگه دارد. زیرا افزایش و بالا رفتن دما به هر دلیلی در تابلوهای برق باعث تخریب اجزای داخلی و تجهیزات دیگر داخل تابلو شده و در نتیجه باعث خرابی و ناکارآمدی سیستم می‌گردد. این دسته از ترموستات‌ها در واقع کنترل دمای محیطی در طی فرآیندهای گرمایشی و سرمایشی را به خوبی انجام می‌دهند. سنسورهای موجود در ترموستات تابلو برق دمای واقعی را به صورت مداوم سنجیده و سپس با دمای تنظیم کاربر مقایسه می‌کنند. سپس در صورت انحراف دمای واقعی از نقطه تنظیم خود؛ ترموستات شروع به کار کرده و یک سیگنال خروجی به سایر تجهیزات تنظیم کننده دما مانند اجزای گرمایش یا تبرید ارسال می‌کند و با فعال‌سازی این تجهیزات؛ دما را مجددا به نقطه تنظیم اولیه خود برمی‌گرداند. ترموستات قادر است با این عمل از بروز خرابی‌های سیستم ناشی ازعدم تعادل دما جلوگیری کند.

داکت و ترانکینگ چه تفاوتی با هم دارند؟

حال که با هر کدام از این دو وسیله به صورت جداگانه آشنا شدیم و دانستیم که استفاده‌های آن‌ها کدام است، زمان آن فرا رسیده تا درباره تفاوت داکت با ترانک، مطالعاتی کوتاه داشته باشیم. دانستن تفاوت داکت با ترانکینگ، به ما در انتخاب بهتر محصول کمک کرده و خرید موفق‌تری را برای ما به دنبال خواهد داشت. هرچند که هم ترانکینگ و هم داکت، برای نگهداری و ساماندهی سیم‌ها استفاده می‌شوند، اما قدرت و کارایی آن‌ها تفاوت زیادی با یکدیگر خواهد داشت. ترانکینگ‌ها به دلیل ماژور بودن، قابلیت‌های بیشتری نسبت به داکت‌ها دارند. شما می‌توانید سیستم‌های ترانکینگ را بر روی انواع پریزها و خروجی‌ها نصب کرده و از آن استفاده کنید، در حالی که این قابلیت در داکت‌ها بسیار کمرنگ‌تر خواهد بود. ترانکینگ‌ها عموما ابعاد بزرگتری نسبت به هم‌نوع خود یعنی داکت‌ها دارند؛ به همین دلیل استفاده از داکت برای سیم‌های زیاد و کابل‌های قطور، رایج نبوده و اغلب مردم از ترانکینگ‌ها در این زمینه استفاده می‌کنند. ساختار ترانک‌ها از مقاومت و قدرت بیشتری نسبت به داکت‌ها برخوردار هستند. ترانکینگ همچنین در برابر حریق ایمن بوده و سیستم کابل‌های شما را از این منظر، بیمه خواهد کرد. ویژگی‌های بهتر و استقامت بالاتر ترانکینگ، باعث شده تا این نوع از محافظ از قیمت بیشتری نسبت به داکت برخورددار باشد. استفاده از ترانکینگ در محیط‌های صنعتی رایج بوده و از داکت، عموما برای مصارف کوچک‌تر مانند خانه‌های مسکونی استفاده می‌شود.

ترانکینگ چیست؟

سخن نهایی

پس از شناخت کامل لوازم مورد نیاز برای سیستم ساماندهی سیم و شناخت تفاوت داکت با ترانکینگ، زمان آن رسیده تا برای خرید این لوازم، اقدام کنیم. الکترو پخش امین، یکی از بهترین مراکز برای خرید انواع لوازم الکتریکی و وسایل جانبی آن به شمار می‌رود. این الکتریک هایپر مارکت آنلاین، می‌تواند به شما بهترین داکت‌های موجود در بازار را پیشنهاد داده و برای شما مرغوب‌ترین نوع ترانک را به ارمغان آورد. اهمیتی ندارد که شما به دنبال داکت چسبدار هستید یا ترانکینگ‌های ضد زنگ، تنوع محصولات در این فروشگاه، بدون هیچ شکی شما را خرسند خواهد کرد. اگر همچنان درباره خرید یکی از این دو سیستم برای منظم کردن سیم‌کشی و کابل‌های خود مردد هستید، بهترین کار مراجعه به این سایت خواهد بود. بررسی و مقایسه محصولات مختلف در هایپر مارکت الکترو پخش امین، به شما انتخاب آسان‌تری را هدیه کرده و موجب تصمیم‌گیری منطقی و درست در مشتریان می‌شود. پس بهتر است تا دو دلی را کنار گذاشته و همین حالا، به سایت الکترو پخش امین مراجعه کنید. اهمیتی ندارد که به دنبال کدام نوع داکت هستید و یا برای خرید کدام مدل از ترانکینگ‌ها به سایت مراجعه می‌کنید، این سایت شما را ناامید نکرده و مناسب سلیقه و نیازتان، به شما سیستم نظم‌دهی مناسب را پیشنهاد می‌دهد.

تاریخ انتشار 1401/11/24

توجه!

مقالات درج شده در سایت صرفا جنبه آموزشی دارند و خدمتی از جانب مجموعه الکتروپخش امین ارائه داده نمیشود. لطفا جهت سوالات متفرقه تماس نگیرید.