تفاوت داکت و ترانکینگ

اگر نیاز به راهنمایی و مشاوره سریع و یا قصد خرید انواع تجهیزات شبکه از جمله داکت و ترانکینگ را دارید، با شماره های فروشگاه امین تماس بگیرید

شماره تماس جهت ارتباط تلفنی

02133930775/ 02133912701/ 02133990349

شبکه های مجازی جهت ارتباط نوشتاری

instagram: electero_mehr

داکت و ترانکینگ و ترانک باهم فرق دارند…

عموم مردم به هنگام ساخت و یا نوسازی محیط مسکونی، اداری و یا صنعتی برای سیم ها و کابل های به کار گرفته شده در طول مسیر سیستم شبکه نیاز به ابزاری دارند که عموما به صورت دقیق نام و کاربردهای این ابزار را نمی دانند. معمولا ابزاری که برای پوشاندن سیم و کابل و نظم دهی به آنها شناخته می شود داکت است و در اغلب اوقات ابزارهای داکت و ترانکینگ معادل هم و به جای هم مورد استفاده قرار می گیرند. در صورتی که این دو ابزار هرچند کاربرد مشترک دارند اما متفاوت هستند. از طرفی دو ابزار ترانک و ترانکیتگ نیز اغلب معادل هم و به جای هم شناخته می شوند در صورتی که در بحث حرفه ای و دقیق این حوزه، ترانک در واقع بخشی از ترانکینگ است و نه خود آن. وجه تمایز این سه ابزار چیست؟ کاربردهای داکت و ترانکینگ دقیقا چیست و چه تفاوتی باهم دارند؟ در این مقاله می خواهیم به این مسائل بپردازیم. با ما همراه باشید…!

برای اینکه تفاوت های این سه ابزار را به طور کامل توضیح دهیم، بهتر است ابتدا مرور مختصری به تعریف و کاربردهای هر کدام از ابزارهای داکت و ترانکینگ داشته باشیم. داکت چیست و چه کاربردی دارد و از طرف دیگر ترانکینگ چیست و چه کاربردی دارد؟ در نگاه اول ممکن است تعریف این دو مشابه و حتی عین هم به نظر بیاید، اما تفاوت های عمده این دو ابزار را در ادامه متن به صورت کامل شرح خواهیم داد:

 

داکت چیست؟

داکت یک کانال پلاستیکی درب دار است که برای انتقال و محافظت از کابل‌های ساختمانی و صنعتی در منازل، کارخانه‌ها و شرکت‌ها مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع می‌توان گفت که کاربرد اصلی داکت هدایت، محافظت و سازمان‌دهی کابل‌ها و سیم‌های الکتریکی است. این محصول در اندازه‌ها و ابعاد مختلف و همینطور در دو نوع سفت و قابل انعطاف تولید می‌شود که متناسب با حجم کابل و سیم های عبوری می‌توان اندازه‌ مناسب را انتخاب کرد. 

ترانکینگ چیست؟

ترانکینگ مجموعه‌ای از محفظه‌های دربسته، کانال‌ها و اجزایی است که معمولا از جنس پی وی سی و گاها از جنس ای بی اس بوده و به منظور سیم کشی (کابل کشی) برق، شبکه‌های کامپیوتری، تلفن سانترال و … به کار می‌رود. مسیر و فضای به وجود آمده توسط ترانکینگ باعث مرتب بودن کابل‌ها می‌گردد و کابل‌ها را در برابر صدمات فیزیکی محافظت می‌کند. ترانکینگ یکی از بهترین گزینه‌ها جهت پیاده سازی شبکه‌های ساختار یافته می‌باشد. 

ترانک چیست؟

علاوه بر سردرگمی بین داکت و ترانکینگ که معمولا در حوزه تجهیزات شبکه برای خریداران اتفاق میافتد، مساله دیگری هم بین ترانکینگ و ترانک وجود دارد و اغلب این دو واژه را نیز به جای همدیگر و به یک معنا به کار می برند، در صورتی که اینطور نیست. ترانکینگ برای نصب کامل و صحیح دارای تجهیزات و قطعاتی است که یکی از اصلی ترین آنها همان ترانک است؛ در واقع همان شاخه لازم برای عبور سیم و کابل است که یکی از تجهیزات پسیو شبکه محسوب میشود. بنابراین به صورت کلی باید گفت ترانک بخشی از ترانکینگ و همان بدنه اصلی ترانکینگ است.

وجه تمایز داکت و ترانکینگ در چیست؟

این دو ابزار معمولا به جای هم و معادل هم به کار برده می شوند که اگرچه کاربردهای مشابه دارند اما از چند جهت باهم تفاوت های عمده دارند. احتمالا در مورد مهم ترین وجه تمایز که ماژولار بودن ترانکینگ است تا بحال مطالبی خوانده یا شنیده اید، اما ماژولار بودن به چه معناست؟ قصد داریم این وجه تمایزها و این معانی را به صورت کامل و با جزئیات در ادامه بیان کنیم:

کاربرد داکت و ترانکینگ

داکت محفظه پلاستیکی درب دار است که سیم و کابل را در داخل خود جای می‌دهد اما قابلیت نصب کلید و پریز و همچنین قابلیت ماژولار بودن را ندارد، در صورتی که می‌توانیم بر روی ترانکینگ شبکه در طول مسیر، انواع کلید و پریز شبکه، پریز برق، آنتن و انواع کلیدهای روشنایی را نصب کنیم. از طرفی ترانکینگ قابلیت عبور سیم ها و کابل های بیشتری را دارد در صورتی که داکت معمولا در این مورد محدودتر است. از طرفی داکت معمولا در اندازه های کوچک تا متوسط و ترانکینگ در اندازه بزرگتر تولید و عرضه می شود، استحکام و مقاومت ترانکینگ نیز نسبت به داکت بیشتر است.

اتصالات و تجهیزات جانبی ترانکینگ و داکت

داکت معمولا یک محفظه قابل پارتیشن بندی است که می تواند به صورت درب دار یا بدون درب باشد و معمولا در طول ها و ابعاد مختلف وجود دارد، و نکته اصلی اینجاست که کل داکت همین محفظه است که معمولا در طول های دو متری عرضه می شود ولی ترانکینگ لوازم جانبی متعددی جهت نصب و انشعاب دارد: زاویه داخلی، خارجی و تخت، ته بند یا مسدود کننده، سه راهی ترانکینگ و انواع رابط، کادرهای ۲ ماژول تا ۱۲ ماژول و … از جمله لوازم جانبی ترانکینگ به شمار می آیند در حالی که داکت هیچ کدام از این انشعابات را ندارد

نصب داکت و ترانکینک و هزینه نصب

ترانکینگ هم به جهت قطعات اولیه و هم به جهت پروسه نصب پیچیده تر، قیمت تمام شده بیشتری نصب به داکت دارد. البته توجه کنید که جنس و کیفیت ساخت داکت و ترانکینگ نیز یک عامل مجزا و تاثیرگذار در قیمت است که کاملا بستگی به برند و شرکت تولید کننده این قطعات دارد، اما به طور کلی می توان گفت با در نظر گرفتن کیفیت یکسان، هر متر ترانکینگ قیمتی معادل سه یا چهار برابر هر متر داکت دارد. از طرفی ترانکینگ تجهیزات جانبی متعددی دارد که نصب این تجهیزات به صورت اصولی نیاز به تخصص و مهارت ویژه دارد و به راحتی داکت نیست؛ به همین دلیل اجرت نصب ترانکینگ نیز معمولا بیشتر از داکت است

ترانکینگ و داکت کف خواب

نوعی از داکت ها به صورت داکت کف خواب یا داکت زمینی در دو مدل ساده و پشت چسبدار تولید و عرضه می‌شوند؛ این نوع از داکت ها داکت جهت نصب بر روی کف زمین طراحی شده اند و شکل هندسی آن استوانه‌ای شکل است. اما در مورد ترانکینگ باید گفت که اگرچه برای نصب ترانکینگ بر روی زمین مانعی وجود ندارد، اما این کار مرسوم نیست و ترانکینگ ها معمولا بر روی دیوار و با ارتفاع مشخصی از سطح زمین نصب می شوند، نصب رایج کلید و پریز بر روی ترانکینگ نیز می تواند یکی از دلایل عدم نصب آن بر روی زمین باشد.

داکت بهتر است یا ترانکینگ؟ داکت بخرم یا ترانک؟

اگر تا به حال فرق بین داکت و ترانکینگ را نمیدانستید و این دو را به عنوان یک ابزار می شناختید، اکنون پس از مطالعه این مقاله به فرق این دو پی بردید و می دانید که داکت و ترانکینگ دقیقا چه هستند و چه کاربردی دارند، اما ممکن است همچنان در انتخاب یکی از آنها برای خرید و پوشاندن سیم های ساختمان دچار تردید و سردرگمی باشید، به هر حال با وجود همه اختلاف ها و تفاوت در کاربردها، حال برای من داکت مناسبتر است یا ترانکینگ؟ باید متذکر شویم که به صورت کلی مزایای ترانکینگ نسبت به داکت بیشتر است، اما نیاز شما با توجه به شرایط محیط مهم تر است؛ به عنوان مثال اگر شما در منزل مسکونی، قصد عیور چند سیم یا کابل محدود از داخل محفظه را دارید داکت بهترین گزینه است چون هم مقرون به صرفه است و هم نصب راحت تر و سریع تری دارد. اما اگر میخواهید تعداد بیشتری از سیم و کابل را در یک محیط گرم و یا شرجی از داخل کابل عبور دهید نیاز به جنس مقاوم تر و ماندگارتری دارید که بهتر است ترانکینگ را انتخاب کنید؛ در عین حال در نظر داشته باشید که هزینه خرید و نصب ترانکینگ چندین برابر داکت است، البته این هزینه در مقابل مزایای قابل توجه آن توجیه پذیر است. بنابراین هم داکت و هم ترانکینگ مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند و شما باید با توجه به نیاز خود گزینه مناسب را انتخاب کنید، مشخصات هر کدام از این دو ابزار به طور خلاصه بدین صورت است: چندین مورد از مزایای ترانکینگ:

  • یکی از مزیت‌های ترانکینگ این است که دارای جنس PVC می‌باشد به همین دلیل در برابر عوامل محیطی و فیزیکی مقاومت بسیار زیادی دارد.
  • ترانکینگ انعطاف پذیری زیادی دارد و به آسانی می‌توانید مکان آن را جا‌به‌جا کنید و تعداد پریزها یا کلید‌ها را افزایش دهید.
  • کابل‌‌ها و سیم‌‌ها در آن به مدت زیادی دوام دارند و هیچ گونه آسیبی به آن‌ها نمی‌رسد.
  • در برابر ضربات و دیگر عواملی که باعث زدگی یا پوسیدگی می‌شوند مقاوم است.
  • به آسانی می‌توان آن را کنترل و مرتب کرد.
  • به صورت همزمان می‌توانید سیم‌کشی‌های زیادی در آن انجام دهید.
  • با توجه به طراحی داخلی مکان مورد نظر می‌توانید رنگ آن را انتخاب کنید.

داکت

  • هزینه کمتر
  • نصب راحت و سریع
  • امکان نصب بر روی زمین
  • سایز نسبتا کوچکتر
  • مقاومت و دوام کمتر

ترانکینگ

  • جنس مقاوم و ماندگار
  • سایز نسبتا بزرگتر و کاربردی
  • ماژولار بودن
  • هزینه خرید و نصب بیشتر
  • سرعت نصب کمتر