سیم کشی حیاط

سیم کشی حیاط منزل گزینه بسیار مهمی هنگام شروع سیم کشی برق کل ساختمان می‌باشد و با توجه به اینکه امروزه برخی از منازل به صورت حیاط دار می‌باشند، پس حتماً باید در رابطه با نقشه سیم کشی حیاط و بحث لوله‌کشی برق کف حیاط نکات مهمی مد نظر قرار داده شود تا بعدها از بروز اتصالات و یا مشکل در برق ساختمان جلوگیری گردد. در حالت کلی می‌توانیم بگوییم که برق‌کشی صحیح حیاط فوق‌العاده مهم بوده و امروز کوچک‌ترین مشکل و یا بی‌احتیاطی در این مورد می‌تواند سبب قطعی برق ساختمان گردد یا باعث آتش سوزی شود. ما در طول متن تمام نکات مهم را در رابطه با نحوه سیم کشی صحیح حیاط به صورت کامل بیان خواهیم کرد و بهترین محل را جهت خرید انواع تجهیزات و ابزارهای مهم سیم کشی ساختمان، معرفی خواهیم نمود، پس جهت کسب اطلاعات بیشتر دراین‌باره تا انتهای متن همراه ما باشید.

نقشه سیم کشی حیاط

حیاط منزل هم مانند سایر بخش‌ها نیاز به نقشه سیم کشی دارد تا بتوان با پیاده‌سازی نقشه تمام مراحل را بصورت دقیق انجام داد و پروژه را با موفقیت به پایان رساند. پس قبل از شروع به سیم کشی حیاط، باید نقشه سیم کشی حیاط مهیا گردد که در محل‌های تعبیه لوله‌های برق، روش سیم کشی محل قرار گرفتن جعبه‌های کلید و پریز به صورت دقیق مشخص می‌گردد. در واقع برحسب نقشه به راحتی می‌توان میزان سیم برق مصرفی، میزان لوله مورد نیاز، همچنین تعداد کلیدهای مورد نیاز و تعداد کلید و پریز روشنایی را دانست. خوشبختانه وجود مراکز عرضه معتبر مانند هایپر الکتریکی آنلاین الکترو پخش امین سبب شده است تا امکان دسترسی به انواع تجهیزات و لوازم مورد نیاز جهت سیم کشی حیاط و یا داخل ساختمان به راحتی امکان‌پذیر گردد.

در واقع تمام تجهیزات مورد نیاز از جمله جعبه کلید، پریز، جعبه فیوز، انواع داکت مانند داکت زمینی به راحتی از طریق مرکز الکترو پخش امین با قیمت مناسب و کیفیت تضمین شده قابل دسترسی می‌باشد. لازم به ذکر است که اگر تعداد انشعابات روشنایی زیاد باشد در این حالت باید نقشه سیم کشی حیاط به صورت دقیق‌تر و با جزئیات بیشتر طراحی گردد.

سیم کشی حیاط

لوله کشی برق کف حیاط

لوله کشی برق کف حیاط

به دلیل اینکه حیاط محوطه¬ای سرباز است پس باید تمام تجهیزات و قطعات به گونه‌ای قرار گیرند تا در هنگام تغییرات آب و هوایی آسیبی به قطعات وارد نشود یا اتصالی رخ ندهد. برای مثال بارندگی، بارش برف، نور خورشید و یا وزش باد می‌تواند تجهیزات و قطعات را تحت تاثیر قرار دهد و ممکن است باعث آسیب رسیدن به خطوط انتقال برق شده و حتی ممکن است سبب آتش‌سوزی و برق‌گرفتگی افراد گردد. پس حتما باید تمام تجهیزات و قطعات به روش مطمئن و اصولی در جای مناسب قرار گیرند البته امروزه، روش جدید سیم کشی ساختمان به گونه‌ای انجام می‌شود که تمام جوانب کار مورد بررسی قرار می‌گیرد و از بروز خسارات جانی و مالی جلوگیری می‌شود. جهت سیم کشی برق حیاط بهترین روش سیم کشی توکار می‌باشد چون از این طریق از بروز آسیب و خسارات به جان و مال مردم محافظت می‌شود.

پیشنهاد انحصاری ما به شما

نقش ترموستات در تابلو برق

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد ترموستات تابلو برق قطعه‌ای است که در کنترل دمای تابلو و دیگر تجهیزات برقی کاربرد فراوان دارد. به گونه‌ای که قادر است از این طریق به تنظیم دمای محیطی پرداخته و میزان آن‌را در حد نرمالی نگه دارد. زیرا افزایش و بالا رفتن دما به هر دلیلی در تابلوهای برق باعث تخریب اجزای داخلی و تجهیزات دیگر داخل تابلو شده و در نتیجه باعث خرابی و ناکارآمدی سیستم می‌گردد. این دسته از ترموستات‌ها در واقع کنترل دمای محیطی در طی فرآیندهای گرمایشی و سرمایشی را به خوبی انجام می‌دهند. سنسورهای موجود در ترموستات تابلو برق دمای واقعی را به صورت مداوم سنجیده و سپس با دمای تنظیم کاربر مقایسه می‌کنند. سپس در صورت انحراف دمای واقعی از نقطه تنظیم خود؛ ترموستات شروع به کار کرده و یک سیگنال خروجی به سایر تجهیزات تنظیم کننده دما مانند اجزای گرمایش یا تبرید ارسال می‌کند و با فعال‌سازی این تجهیزات؛ دما را مجددا به نقطه تنظیم اولیه خود برمی‌گرداند. ترموستات قادر است با این عمل از بروز خرابی‌های سیستم ناشی ازعدم تعادل دما جلوگیری کند.

لوله کشی برق حیاط به روش توکار

در هنگام لوله کشی برق حیاط با استفاده از روش توکار مراحل زیر انجام می‌شود:

ابتدا باید زمین کنده شود و شیار زنی دیوار انجام پذیرد، در واقع باید لوله‌های تهیه شده در کف حیاط تعبیه گردند، سپس باید در محل‌های مورد نیاز جعبه فیوز، جعبه کلید و پریز قرار داده شود که در این مرحله توجه به عمق کنده کاری بسیار مهم می‌باشد و حتما موقع کندن زمین به هیچ عنوان نباید به لوله‌های آب و فاضلاب آسیبی وارد گردد. در حالت کلی حد استاندارد جهت کنده کاری، برای قرار دادن لوله‌های برق در حیاط حدود ۲۰ سانتی متر است.

در مرحله دوم بحث لوله‌گذاری در کف حیاط و دیوارها انجام می‌شود که معمولا از لوله‌های برق پلیکا، لوله‌های pvc، لوله‌های فولادی و پلی اتیلن به عنوان لوله برق در حیاط استفاده می‌گردد. هر کدام از این لوله‌های بیان شده دارای معایب و مزایای مخصوص به خود هستند و اکثراً لوله‌هایی که فولادی می‌باشند مقاومت بسیار بالایی در مقابل ضربه دارند، همچنین در مقابل زنگ زدگی نیز مقاومت کمتری از خود نشان می‌دهند. در اکثر اوقات برای دریافت نتیجه بهتر پیشنهاد می‌شود که لوله‌های پی وی سی و پلیکا مورد استفاده قرار بگیرد، چون معمولا لوله‌های برقی پلیکا مقاومت بالایی در مقابل زنگ زدگی دارند و متصل کردن آن‌ها به یکدیگر بسیار راحت می‌باشد.

در مرحله آخر برای پوشاندن لوله‌های حیاط می‌توان از مخلوط آب و سیمان استفاده کرد.

نکات مهم در رابطه با سیم کشی کف حیاط

نکات مهم در رابطه با سیم کشی کف حیاط

هنگام سیم کشی کف حیاط حتماً باید مسیرهای مناسب جهت قرار دادن لوله‌ها انتخاب گردد برای مثال مسیرهایی که پر رفت و آمد نیستند و یا امکان اعمال فشار و یا ضربه وجود ندارد؛ روش اجرایی مناسب در کنار توجه به نکات ریز مهم‌ترین گزینه‌ای است که سبب می‌شود تا تمام اتصالات خارجی انجام شده بعد از مدت طولانی دچار مشکل نشوند. چون وجود هر گونه بی‌توجهی می‌تواند باعث شود تا تجهیزات آسیب ببیند و آتش سوزی‌های خطرناکی ایجاد گردد که به همین دلیل باید توجه ویژه‌ای به تجهیزات خریداری شده گردد. همچنین باید اتصالات لوله کشی روکار و توکار برق به صورت اصولی انجام شود و همیشه سعی شود تا از داکت‌های زمینی باکیفیت و درجه یک استفاده گردد، در این حالت به راحتی و بدون بروز مشکل می‌توان سالیان دراز از سیم کشی انجام شده نهایت رضایت را داشت.

لازم به ذکر است که استفاده کردن از چند شاخه، توجه به مواد قابل اشتعال، استفاده نمودن از کلیدهای مقاوم در مقابل تغییرات آب و هوایی، استفاده کردن از روکش‌ها برای مکان‌های سقف دار، و استفاده کردن از لامپ‌های مخصوص که برای فضاهای باز هستند بسیار مهم می‌باشد. در واقع توجه به کیفیت تجهیزات مهم است و محصولات بی‌کیفیت هستند که در مقابل تغییرات آب و هوا دچار سوختگی و خرابی می‌شوند پس هیچگاه نباید به خاطر کم کردن هزینه‌ها به بحث کیفیت مواد و تجهیزات استفاده شده بی‌اعتنایی گردد.

سخن نهایی

در حالت کلی اجرای سیم کشی برق حیاط با استفاده از روش‌های جدید بسیار مهم می‌باشد و حتماً باید برای این کار تجهیزات و لوازم باکیفیت تهیه گردد. برای دسترسی به انواع تجهیزات مورد نیاز با قیمت بسیار مناسب، هایپر الکتریکی آنلاین الکترو پخش امین گزینه ایده آلی می‌باشد که این مجموعه با عرضه تمام تجهیزات مورد نیاز با کیفیت تضمین شده شرایط بسیار مناسبی را برای برقکاران ایجاد کرده است.

تاریخ انتشار 1401/11/25

توجه!

مقالات درج شده در سایت صرفا جنبه آموزشی دارند و خدمتی از جانب مجموعه الکتروپخش امین ارائه داده نمیشود. لطفا جهت سوالات متفرقه تماس نگیرید.