مونتاژ تابلو برق

برای نگهداری ایمن تجهیزات برقی حساس و گران‌قیمت، صرفا فیوز مدار اصلی کنتور ورودی برق کافی نیست و از تجهیزات کنترلی مختلفی جهت‌عدم آسیب به مدارها و تجهیزات در برابر اتصالی و جریان اتصال کوتاه، استفاده می‌شود. به محفظه‌ای که برای نصب کردن تجهیزات الکتریکی و یا الکترونیکی استفاده می‌شود، تابلو برق می‌گویند که در آن قطعات کنترلی، کلیدها، تجهیزات حفاظتی و نمایشگر (جریان، فرکانس، ولتاژ، توان و غیره) قرار می‌گیرد. از تابلو برق برای کنترل و محافظت از تجهیزات مختلف، عوامل محیطی، جلوگیری از ایجاد آتش سوزی و برق گرفتگی در تأسیسات ساختمانی و صنعتی استفاده می‌کنند.

تابلو برق‌ها از لحاظ ولتاژ به سه دسته‌ی تابلو برق فشار قوی، فشار ضعیف و فشار متوسط تقسیم‌بندی می‌شوند. تابلو برق صنعتی علاوه‌بر در نظر گرفتن ولتاژ که از موارد مهم در انتخاب سیم و کابل مرغوب نیز می‌باشد، از نظر ساختمان‌بندی و نیز محل نصب دارای انواع مختلفی‌اند که در جنس‌های فلزی و پلاستیکی ساخته می‌شوند. از خصوصیات مهم یک تابلو برق رعایت و توجه به اصول مونتاژ آن است. مونتاژ تابلو برق بر یکسری موارد مهم اثر می‌گذارد که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

چگونگی عملکرد سیستم

در صورتی عملکرد سیستم تابلو برق خوب و با کیفیت می‌شود که در هنگام چیدمان اجزا و درواقع مونتاژ تابلو به استانداردهای آن توجه شود و نیز به درستی رعایت شوند.

سطح ایمنی

اگر مونتاژ تابلو برق به درستی و بصورت استاندارد انجام شود، احتمال بروز مشکلاتی از جمله برق گرفتگی، آتش سوزی و غیره تا حد زیادی کاهش می‌یابد و درواقع سطح ایمنی را برای تجهیزات و افراد بالا می‌برد.

سطح کیفیت محصول

زمانی که مراحل مونتاژ تابلو به درستی انجام شود، سیستم و تجهیزات، فعالیت و عملکرد مناسبی را خواهند داشت و در نتیجه محصول ایجاد شده از کیفیت بالا و مطلوبی برخوردار خواهد بود. البته بایستی به کیفیت تجهیزات استفاده شده در ان نیز توجه شود. در ادامه به انواع تجهیزات این تابلو می‌پردازیم.

پیشنهاد انحصاری ما به شما

نقش ترموستات در تابلو برق

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد ترموستات تابلو برق قطعه‌ای است که در کنترل دمای تابلو و دیگر تجهیزات برقی کاربرد فراوان دارد. به گونه‌ای که قادر است از این طریق به تنظیم دمای محیطی پرداخته و میزان آن‌را در حد نرمالی نگه دارد. زیرا افزایش و بالا رفتن دما به هر دلیلی در تابلوهای برق باعث تخریب اجزای داخلی و تجهیزات دیگر داخل تابلو شده و در نتیجه باعث خرابی و ناکارآمدی سیستم می‌گردد. این دسته از ترموستات‌ها در واقع کنترل دمای محیطی در طی فرآیندهای گرمایشی و سرمایشی را به خوبی انجام می‌دهند. سنسورهای موجود در ترموستات تابلو برق دمای واقعی را به صورت مداوم سنجیده و سپس با دمای تنظیم کاربر مقایسه می‌کنند. سپس در صورت انحراف دمای واقعی از نقطه تنظیم خود؛ ترموستات شروع به کار کرده و یک سیگنال خروجی به سایر تجهیزات تنظیم کننده دما مانند اجزای گرمایش یا تبرید ارسال می‌کند و با فعال‌سازی این تجهیزات؛ دما را مجددا به نقطه تنظیم اولیه خود برمی‌گرداند. ترموستات قادر است با این عمل از بروز خرابی‌های سیستم ناشی ازعدم تعادل دما جلوگیری کند.

تجهیزات مورد استفاده در یک تابلو برق

تجهیزاتی که در تابلو برق استفاده می‌شوند به نوع مدار (قدرت و فرمان) بستگی دارند. از تجهیزاتی که در مونتاژ تابلو استفاده می‌شود، سیم و کابل است که باید به موارد مهم در انتخاب سیم و کابل مرغوب توجه شود. اما در کل تجهیزات مهمی که معمولا مورد استفاده قرار می‌گیرند، عبارت‌اند از تجهیزات حفاظتی، تجهیزات هشدار دهنده و تجهیزات فرمان که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

تجهیزات حفاظتی

از مهمترین تجهیزات تابلو برق، تجهیزات حفاظتی هستند که از اهمیت بالایی برخوردار اند، زیرا در صورت بروز مشکلاتی از جمله اتصال کوتاه و… مدار را قطع کرده و از آسیب و ضررهای احتمالی که ممکن است در آینده رخ دهد محافظت و جلوگیری می‌کنند. تجهیزات حفاظتی عبارت‌اند از بیمتال، کلیدهای RCD، کلیدهای حرارتی، فیوزها و غیره.

تجهیزات حفاظتی تابلو برق

اتصالات

هنگام اتصال تجهیزات در مونتاژ تابلو برق از سیم و کابل استفاده می‌شود که بایستی به موارد مهم در انتخاب سیم و کابل حتما توجه شود. از موارد مهم در انتخاب سیم و کابل مرغوب می‌توان به مواردی از جمله رسانایی کابل، ظاهر کابل، جنس هادی و غیره اشاره کرد. اما طول و سطح مقطع، انتخاب رنگ مناسب از موارد مهم در انتخاب سیم و کابل مرغوب در مونتاژ تابلو برق است.

تجهیزات هشداردهنده

از اصلی‌ترین و مهمترین تجهیزات هشدار دهنده عبارت‌اند از آژیرها و چراغ سیگنال که هر کدام به ترتیب از طریق نور و صدا اعلام خطر می‌کنند. درواقع کار این تجهیزات این است که به هنگام بروز خطاها و مشکلاتی از جمله آتش سوزی و غیره هشدار دهند و اعلام اخطار کنند.

تجهیزات فرمان

از دیگر تجهیزات مهم در مونتاژ این تابلوها، تجهیزات فرمان هستند که وظیفه‌ی آن‌ها راه اندازی سیستم و کنترل عملکرد آن است. درواقع با ارسال فرمان‌های کنترلی به تجهیزات قدرت، این کار را انجام می‌دهند. این تجهیزات معمولا عبارت‌اند از کنتاکتورها، رله‌ها، کلیدهای قدرت، میکروسوئیچ‌ها، پدال، تایمر، ترموستات، کلید گردان و هر تجهیز دیگری که در کنترل سیستم نقش داشته باشد.

۱۵ نکته کلیدی در مونتاژ تابلو برق

در این بخش می‌خواهیم به ۱۵ نکته کلیدی در مونتاژ تابلو برق بپردازیم که با رعایت و توجه به آن‌ها می‌توان یک تابلو برق مطلوب و استاندارد را ارائه داد.
1. گزینش صحیح تابلو برق: تابلوی برق باید از لحاظ محیطی که می‌خواهد نصب شود، علت نصب و نوع آن انتخاب شود.
2. خصوصیات ظاهری تابلو: از دیگر نکات مهم در مونتاژ تابلو برق ویژگی‌های ظاهری آن از جمله رنگ محفظه، سایز و اندازه آن است. محلی که قرار است تابلو را نصب کنند رنگ آن و تجهیزاتی که در آن قرار می‌گیرد اندازه آن را تعیین می‌کند.
3. فاصله‌ی استاندارد دو تابلو برق مجاور باید رعایت شود.
4. این تابلوها باید به گونه‌ای تنظیم شوند که درب آن‌ها برای دسترسی به تجهیزات باز شود.
5. به سایز و عمق مناسب تابلو توجه شود.
6. داشتن نقشه برای نشان دادن نحوه‌ی اتصال تجهیزات، محل قرار گرفتن آن‌ها و غیره از دیگر نکات مهم است.
7. توجه به قرارگیری صحیح قطعات در تابلو برق.
8. میان قطعات مختلف تابلو باید فاصله‌ی کافی باشد.
9. در بین فاصله‌ی قطعات باید هوا بصورت طبیعی جریان داشته باشد.
10. قطعات باید به درستی در تابلو چیدمان شوند.
11. زمانی که دمای تابلو زیاد می‌شود به ویژه مواقعی که تعداد قطعات درون تابلوها زیاد است باید از تهویه‌ها و فن‌ها استفاده شود.
12. گزینش سایز درست سیم
13. برای جداسازی سیم‌ها از یکدیگر باید از شماره و رنگ صحیح آن استفاده شود.
14. شیوه‌ی عبور سیم‌های فرمان و قدرت به این گونه است که آن‌ها باید از روی یکدیگر با زاویه‌ی ۹۰ در جه و با فاصله‌ی ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر عبور کنند که از دیگر نکات مهم در مونتاژ تابلو برق است.
15. برای جلوگیری از آسیب رسیدن به مقره‌ها هنگام بروز اتصالات کوتاه لازم است که بتوانند جریان اتصال کوتاه را تحمل کنند.
از معیارهای اصلی خرید تابلو برق عبارت‌اند از توجه به حداکثر ولتاژ و جریان آن، دارا بودن استاندارهای مناسب، برند تولید کننده، مدل، جنس آن و غیره که از موارد مهم در انتخاب سیم و کابل مرغوب نیز می‌باشند. فروشگاه الکترو پخش امین عرضه کننده‌ی انوع تجهیزات از جمله تابلو برق، سیم و کابل، سنسورهای حرارتی و غیره می‌باشد. فروش محصولات بصورت عمده، جزئی و همچنین ارسال به سراسر کشور است.

تاریخ انتشار 1401/10/25

توجه!

مقالات درج شده در سایت صرفا جنبه آموزشی دارند و خدمتی از جانب مجموعه الکتروپخش امین ارائه داده نمیشود. لطفا جهت سوالات متفرقه تماس نگیرید.