نحوه داکت کشی شبکه

داکت درواقع کانال درب داری است که روی دیوار یا سقف قرار می‌گیرد و کابل‌ها و دیگر تجهیزات پسیو شبکه مانند پریز برق را پنهان می‌کند. به علاوه داکت کشی در کنار بالابردن سطح امنیت، ظاهر کابل کشی روکار را نیز زیباتر می‌کند. جهت سیم‌کشی اصولی سیستم‌های امنیتی، حفاظتی و اتوماسیون‌های اداری، نحوه داکت کشی شبکه اهمیت بسیار زیادی دارد. بعد از کشیدن نقشه، برای کابل کشی روکار در مسیرهای مشخص شده شبکه، داکت کشی اعمال می‌شود. یکی از نکات مهمی که در این قضیه اهمیت دارد انجام اصولی زیرساخت‌ها و توجه به استانداردها است. به عنوان مثال نحوه اتصال داکت به دیوار یا سقف حتما باید با پیچ باشد و استفاده از هر ابزار دیگری کیفیت کار را تحت تاثیر قرارمی‌دهد.

در صورت صحیح انجام نشدن داکت کشی و یا استفاده از داکت‌های با کیفیت پایین، شبکه دچار اختلال می‌شود و هزینه‌های اضافی برای عیب‌یابی و تعمیر را به دنبال خواهد داشت. این قضیه در رابطه با کابل‌های مورد استفاده نیز صدق می‌کند؛ زیرا اگر کیفیت کابل‌ها پایین باشد به تدریج دچار مشکل و اختلال شده و هزینه‌هایی را برای سازمان مربوطه می‌تراشد. در ادامه به بررسی ابزارهای لازم و مراحل و نحوه داکت کشی شبکه می‌پردازیم.

انواع داکت کشی شبکه

همان طور که در بالا به آن اشاره کردیم، داکت کشی در اجرای سیستم‌های روکار شبکه بسیار مانند نصب دوربین‌های مداربسته و انواع کابل‌ها و سیم‌ها بسیار حائز اهمیت است و موارد استفاده بسیار زیادی دارد که هر کدام از این داکت کشی‌ها برای موارد خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به همین علت انواع مختلفی نیز دارد که برخی از این انواع عبارت هستند از:

◀ داکت پارتیشن دار
◀ داکت قرنیز
◀ داکت شیاردار
◀ داکت کف خواب یا زمینی 

نحوه داکت کشی شبکه

مراحل داکت کشی

1. مهم‌ترین چیز برای شروع کار، رعایت ایمنی است. پس از آنکه دستکش‌های ایمنی را دست کردید خطر بریدن دستتان با لبه‌های داکت را از خود دور می‌کنید. در اولین مرحله نحوه داکت کشی شبکه نقشه اجرای داکت را بررسی کنید تا بدانید محل نصب آن‌ها کجاست. اگر داکت‌های تهیه شده دارای سوراخ‌هایی برای نصب نباشند باید سوراخ‌هایی بر روی آن‌ها ایجاد کنید.
2. یک شاخه از داکت دو متری را روی قسمت نصب بگذارید و قسمت‌هایی که باید سوراخ شوند را با ماژیک علامت‌گذاری کنید. اکنون وقت آن رسیده که عینک محافظ زده و از دریل استفاده کنید.
3. برای سوراخ کردن داکت‌ها باید دریل را با مته الماسی مناسبی مجهز کنید. سپس در ۱۵ درجه بالاتر از سطح افقی با دقت داکت را سوراخ کنید.
4. سپس با استفاده از چکش، روپلاک‌ها را داخل سوراخ‌ها سفت کنید. داکت را از قسمت‌های سوراخ شده روی روپلاک قرارداده و با پیچ و واشر و پیچ گوشتی به دیوار متصل نمایید.
5. قسمتی از داکت‌ها که به یکدیگر وصل می‌شوند، نیاز به برش دارند تا بتوان کابل و سیم را از میان آن‌ها عبور داد.
6. گاهی ممکن است در مسیر داکت کشی ستون‌هایی وجود داشته باشند. نحوه داکت کشی شبکه در این قسمت‌ها بدین صورت است که باید ابتدا فاصله ستون تا داکتی که نصب شده را اندازه بگیریم. سپس به همان اندازه روی یک داکت جدید علامت بزنیم.
7. با توجه به زوایه‌های داخلی و خارجی ستون و با استفاده از گونیا و اره آن را برش می‌دهیم. در آخر اگر نیاز بود محل بریده شده را با کاتر صاف می‌کنیم.

پیشنهاد انحصاری ما به شما

نکات مهم در اجرای داکت کشی شبکه

اگر داکت کشی و کابل کشی به صورت استاندارد مورد اجرا قرار نگیرد، قطعا کار ما با اختلالات زیادی مواجه خواهد شد که همین ایجاد اختلال به مرور زمان باعث افت شدید کیفیت و علاوه بر آن تحمیل هزینه‌های مالی بالا برای تعمیر مجدد و عیب یابی آن می‌شود. اما نکاتی که بیش‌تر در مورد داکت کشی حائز اهمیت هستند، عبارت‌‌اند از:

◀ داکت‌هایی که معمولاً برای داکت کشی شبکه استفاده می‌شوند باید استاندارد، اصولی و مستحکم باشد و طبق استاندارد به سقف یا دیوار پیچ بخورند. استفاده از ابزارهای غیر استاندارد مانند چسب، میخ و مواردی از این قبیل کیفیت کار را کاهش می‌دهد.

◀ برای این که سیم‌ها به طور دقیق و منظم در داخل داکت‌ها قرار بگیرند، باید کنج‌ها و زاویه‌ها را به خوبی به یک دیگر متصل کنید. به بیانی دیگر از اصولی‌ترین اهداف در حوزه داکت کشی شبکه موضوع مخفی کردن کابل‌ها و سیم‌ها است.

◀ رعایت استانداردهای داکت کشی، رعایت شرایط محیط کاری، رعایت دکوراسیون در ساختمان، ایمنی و به کار بردن سلیقه در جهت نصب از دیگر موارد و نکات مهم در خصوص اجرای داکت کشی شبکه هستند.

ابزار لازم برای داکت کشی

مواردی که در آن به اجرای داکت کشی کمک می‌کند

موارد زیادی برای اجرای داکت کشی شبکه وجود دارد که ما برای انواع کابل کشی‌ها نیازمند هستیم. برخی از مهم‌ترین این موارد عبارت هستند از:

◀ سیم کشی تلفن برق و شبکه‌های کامپیوتری برای ساختمان‌های مسکونی و اداری

◀ مواقعی که نیازمند هستیم یک پریز به واسطه ترانکینگ اضافه کنیم.

◀ایجاد عایق بندی برای سیم کشی‌ها در فضای ساختمان پوشاندن زیباسازی و سازماندهی به انواع مختلف کابل‌ها در سیستم‌های کابل کشی ساختمانی

◀نظم دادن به سیم کشی‌ها و کابل‌ها در مکان‌های ساختمانی که معمولاً از سیستم روکار و کابل‌های فراوانی استفاده می‌شود.

ابزار لازم برای داکت کشی

همانگونه که در نحوه داکت کشی شبکه گفته شد داکت کشی کابل‌های روکار نیاز به ابزارهای خاصی دارد. بنابراین در ادامه وسایلی که برای این کار نیاز دارید را معرفی می‌کنیم. ابتدا باید برای حفظ امنیت، از دستکش ایمنی و عینک محافظ چشم استفاده کنید. سپس یکی از انواع ساده، پارتیشن دار و یا شیاردار را با توجه به محل انجام داکت کشی انتخاب و به متراژ مورد نیاز تهیه نمایید. ابزارهای دیگری که لازم دارید عبارتند از:

◀ چکش، دریل، پیچ گوشتی‌های دوسو و چهارسو
◀ متر، روپلاک و پیچ دوسو و چهارسو به علاوه واشر تخت
◀ برای برش داکت نیاز به اره خواهید داشت.
◀ برش‌های ۴۵ درجه برای گوشه دیوارها را با فارسی‌بر و یا گونیا می‌میتوان ایجاد کرد.

همچنین احتمال دارد برای اصلاح کردن برش‌هایی که برای گوشه دیوارها زدید به کاتر نیاز پیدا کنید. به علاوه مداد، خودکار یا ماژیکی که برای علامت زدن از آن استفاده نمایید.

نحوه صحیح داکت کشی شبکه و نکات مهم آن

همان طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، نحوه داکت کشی صحیح شبکه بسیار حائز اهمیت است و باید نکات مورد توجه در خصوص آن را به کار برد. مثلاً در خصوص شبکه‌های کامپیوتری، راندمان کاری و کیفیت شبکه‌های کابل کشی ارتباط مستقیمی با کابل کشی شبکه و نحوه راکد کشی دارد و اگر یک شبکه کابل کشی و داکت کشی از استانداردهای لازم برخوردار نباشد، پس از گذشت مدت زمان کوتاهی موجب عیب در این سیستم می‌شود و بعدها باید هزینه‌های عیب یابی را متحمل شد و قطعا عمر شبکه در این موارد کم‌تر خواهد بود.

در برخی از مجموعه‌ها و سازمان‌ها که داکت کشی شبکه به طور مستقیم و سیستم به سیستم صورت می‌گیرد، کیفیت کابل کشی و داکت کشی و نحوه اجرای آن اهمیت بسیار زیادی دارد. یعنی کابل‌ها و داکت‌هایی که مورد استفاده قرار می‌گیرد، باید از استانداردهای مطلوب و کیفیت بالایی برخوردار باشند، چون استفاده از کابل‌های با کیفیت پایین به مرور زمان باعث ایجاد اختلال در روند کار می‌شود و هزینه‌ها و استهلاک‌های زیادی برای سازمان خواهد داشت.

مراحل داکت کشی

اصول نصب ترانک شبکه و داکت کشی شبکه

از مهم‌ترین موارد و اصول نصب ترانک شبکه و داکت کشی شبکه، برخوردار بودن از یک نقشه کشی بسیار دقیق و براساس نیازهای شبکه داخلی و معماری بنا می‌باشد. مواردی مانند قرارگیری کابل شبکه در ارتباط با برق‌های ساختمانی، بهینه بودن نویز و متراژ، محل قرارگیری سرورها، دسترسی‌ها، محل قرار گرفتن دیتاسنتر و غیره برای نقشه و طراحی داکت کشی و کابل کشی بسیار تاثیرگذار هستند. یکی دیگر از مهم‌ترین مسائلی که برای طراحان حرفه‌‌ای مدنظر است، جلوگیری از مصرف بالای کابل و ایجاد بهینه بودن نوع کابل کشی است. علاوه بر آن طراحان معمولاً به محل قرارگیری سوئیچ‌ها و روترها نیز توجه ویژه‌‌ای دارند.

اجرت نصب داکت کشی​

پس از اینکه از واگذاری داکت کشی سیستم شبکه خود به یک فرد متخصص اطمینان حاصل کردید حال باید در مورد دستمزد نصب داکت باید صحبت کنید. اجرت داکت کشی به عواملی وابسته است که با مشخص شدن این عوامل می توان قیمت نهایی اجرای داکت کشی را با قطعیت مشخص کرد. از جمله مهم ترین این عوامل، اندازه پروژه، تخصص و تجربه فرد نصاب، میزان پیچیدگی نقشه داکت کشی و همین طور نوع داکت های انتخاب شده برای نصب هستند. به عنوان مثال داکت چسبدار هزینه نصب کمتری نسب به داکت ساده دارد. توجه کنید که فریب قیمت های پایین برخی از افراد بی تجربه را نخورید تا بعدها ناچار به پرداخت هزینه های گزاف بابت آسیب های پیش آمده نشوید.

جمع بندی

همان طور که در این مقاله به آن اشاره کردیم، داکت کشی و نحوه داکت کشی شبکه یکی از مهم‌ترین خدمات ارائه شده در پسیو شبکه است که برای سیستم‌های مختلفی مانند سیستم‌های حفاظتی و امنیتی، دوربین‌های مدار بسته، هوشمند سازی ساختمان، اتوماسیون اداری، شبکه‌های کامپیوتری و مواردی از این قبیل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در واقع سیستم‌هایی که از آن‌ها نام بردیم در یک فضای کاملاً فیزیکی که به آن داکت کشی روکار می‌گویند، مورد اجرا قرار می‌گیرد. به بیان دیگر داکت کشی یکی از مراحل مهم پسیو شبکه است که پس از طراحی شبکه اجرا می‌شود و طبق مسیرهایی که در نقشه تعیین شده‌‌اند کاملاً عملی و اصولی پیاده سازی می‌شوند. یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین شیوه‌های بسترسازی برای نصب تجهیزاتی که نیاز به کابل کشی دارند همین سیستم داکت کشی شبکه است.

توجه!

مقالات درج شده در سایت صرفا جنبه آموزشی دارند و خدمتی از جانب مجموعه الکتروپخش امین ارائه داده نمیشود. لطفا جهت سوالات متفرقه تماس نگیرید.