نحوه نصب داکت در حالت روکار

در صورتی‌که در بعضی از نقاط ساختمان نیاز به سیم‌کشی برقی مجدد یا اضافه باشد؛ ولی ساختمان در مرحله‌ای باشد که امکان سیم‌کشی توکار دیگر وجود نداشته باشد؛ در این مواقع از انجام سیم‌کشی روکار می‌توان بهره گرفت؛ اما یکی از ایراداتی که به سیم‌کشی روکار وارد است؛ مساله آراستگی نمای کار سیم‌کشی است و ایراد دیگر این است که به دلیل در معرض نمایش بودن سیم‌ها، احتمال آتش سوزی یا خطر برق گرفتگی و یا آسیب‌های فیزیکی به سیم‌ها یا افراد همواره وجود دارد. امروزه یکی از روش‌هایی که برای رفع مشکلات ذکر شده به کمک سیم‌کشی روکار آمده است؛ استفاده از ابزارهایی به نام داکت برای پوشاندن سیم‌کشی‌های روی سطح دیوار یا سقف و غیره است.

داکت‌ها در واقع به شکل کانال‌های درب‌داری هستند که به منظور مخفی کردن کابل‌ها و سیم‌کشی روکار استفاده می‌شوند، جنس این داکت‌ها معمولا از پلاستیک یا پی وی سی یا ترکیبات مشابه عایق مانند است. داکت از سیم‌ها در برابر آتش‌سوزی، آسیب‌های فیزیکی، رطوبت و زنگ‌زدگی محافظت می‌کنند؛ همچنین امکان مدیریت ساده‌تر سیم و شبکه‌ی انتقال برق را نیز فراهم می‌کنند. با این حال داکت‌کشی اصول و قواعد خود را دارد و باید به‌درستی انجام پذیرد.

چگونگی نصب داکت در حالت روکار

همان‌طور که گفته شد داکت‌ها در واقع تجهیزات کانال مانندی در صنعت برق‌کشی ساختمان هستند که برای مخفی‌سازی سیم‌کشی‌های روکار مورد استفاده قرار می‌گیرند، قبل از نصب داکت‌های روکار در محل مورد نظر؛ بایستی ابتدا طرح یا نقشه داکت‌کشی را آماده کرده و سپس داکت‌ها مطابق با نقشه؛ روی سطوح مورد نظر نصب شوند. در صورتی که نقشه کار خوب نباشد؛ کیفیت ظاهر داکت‌کشی بر روی ساختمان جلوه خوبی نخواهد داشت و ضمنا اگر داکت‌کشی خوب انجام نشود؛ باعث ایجاد هزینه‌های بیشتری برای عیب‌یابی یا تعمیرات بعدی خواهد شد.

نحوه نصب داکت در حالت روکار

تجهیزات و ابزارهای مورد نیاز برای نصب داکت روکار

به منظور شروع عملیات نصب داکت روکار ساختمان؛ بایستی ابزار و تجهیزاتی را آماده کرد که این تجهیزات؛ جز ابزارهای کار نصب داکت روکار هستند؛ این ابزارآلات شامل دستکش ایمنی، داکت مورد نیاز با سایز و متراژ انتخاب شده و مناسب برای کار، رولپلاک، پیچ گوشتی دو سو و چهار سو، متر، پیچ دو سو و چهار سو، گونیا، ماژیک، کاتر، اره می‌شوند که با آن‌ها می‌توان عملیات نصب داکت روکار را آغاز و مطابق با استاندارد و ایمنی پیش برد. در تهیه این تجهیزات بایستی پیش از اقدام به شروع کار به سایز داکت، رولپلاک، نوع و سایز پیچ‌های مورد استفاده و پیچ گوشتی دقت داشت. داکت بایستی به صورت محکم و مطابق استاندارد به دیوار یا سطح مورد نظر مثلا سقف پیچ گردد و نبایستی از ابزار غیر استاندارد مانند چسب یا میخ یا غیره برای نصب داکت استفاده گردد؛ زیرا باعث تنزل کیفیت کار و اتلاف هزینه و همین‌طور ایجاد شرایط غیر ایمن و غیر استاندارد خواهد شد.

نصب و اتصال داکت

انتخاب سایز مناسب قطعات در نصب و اتصال داکت

همان‌طور که پیش‌تر هم در مقاله اشاره شد؛ مهم‌ترین نکته قابل توجه در عملیات نصب داکت روکار؛ توجه به سایز داکت مورد نیاز است. در واقع سایز داکت بایستی با حجم سیم‌های برق که لازم است با داکت پوشانده شوند متناسب باشد. مهم‌ترین وظیفه داکت پوشاندن کامل سیم‌های برق از نظر می‌باشد؛ اگر داکت مورد استفاده کوچک‌تر از حجم سیم و کابل‌های موجود باشد؛ سیم‌ها و کابل‌ها از داکت بیرون می‌زنند و مشاهده چنین وضعیتی نشان دهنده انجام یک عملیات داکت کشی نامناسب، غیر ایمن و نازیبا خواهد بود.

مسیریابی درست جهت نصب داکت‌ها

به منظور نصب داکت روکار بایستی مطابق با طرح و نقشه کشیده شده از قبل اقدام نمود و نکته دیگری که باید از نظر دور نداشت؛ انتخاب بهترین مسیرهای کوتاه برای نصب داکت است تا هم نمای داکت‌کشی چشم نواز و قابل قبول باشد و هم اینکه در میزان داکت‌های مصرفی، زیاده روی و اسراف نگردد. نکته بعدی توجه به ایمنی سیم‌کشی است؛ اگر سیم کشی و بعد از آن نصب داکت روکار برای سیم‌ها به درستی و در مسیرهای مناسب انجام شود؛ ایمنی سیم‌کشی برق ساختمان افزایش می‌یابد.

باز کردن پوشش داکت

پس از نصب داکت‌های روکار در محل خود بر روی سطح مورد نظر و قرار دادن سیم‌های برق در داخل داکت؛ درپوش داکت روی آن بسته می‌شود؛ در واقع داکت از دو قسمت تشکیل شده است؛ قسمتی که روی دیوار از طریق رولپلاک و پیچ محکم می‌شود و قسمت درپوش داکت که روی آن قرار می‌گیرد و باعث مخفی شدن سیم‌ها از نظر و حفظ آراستگی داکت‌ها روی دیوار می‌گردد؛ ضمنا مانع از بیرون ریختن سیم‌ها می‌شود.

ابزارهای مورد نیاز برای نصب داکت روکار

پیشنهاد انحصاری ما به شما

نقش ترموستات در تابلو برق

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد ترموستات تابلو برق قطعه‌ای است که در کنترل دمای تابلو و دیگر تجهیزات برقی کاربرد فراوان دارد. به گونه‌ای که قادر است از این طریق به تنظیم دمای محیطی پرداخته و میزان آن‌را در حد نرمالی نگه دارد. زیرا افزایش و بالا رفتن دما به هر دلیلی در تابلوهای برق باعث تخریب اجزای داخلی و تجهیزات دیگر داخل تابلو شده و در نتیجه باعث خرابی و ناکارآمدی سیستم می‌گردد. این دسته از ترموستات‌ها در واقع کنترل دمای محیطی در طی فرآیندهای گرمایشی و سرمایشی را به خوبی انجام می‌دهند. سنسورهای موجود در ترموستات تابلو برق دمای واقعی را به صورت مداوم سنجیده و سپس با دمای تنظیم کاربر مقایسه می‌کنند. سپس در صورت انحراف دمای واقعی از نقطه تنظیم خود؛ ترموستات شروع به کار کرده و یک سیگنال خروجی به سایر تجهیزات تنظیم کننده دما مانند اجزای گرمایش یا تبرید ارسال می‌کند و با فعال‌سازی این تجهیزات؛ دما را مجددا به نقطه تنظیم اولیه خود برمی‌گرداند. ترموستات قادر است با این عمل از بروز خرابی‌های سیستم ناشی ازعدم تعادل دما جلوگیری کند.

سوراخ کردن دیوار با دریل و نصب داکت

بعد از پیاده کردن طرح و نقشه نصب داکت روکار؛ برای انجام داکت‌کشی روی دیوار می‌توان در فواصل معینی با دریل؛ محل پیچ‌ها را مشخص کرده و در آن قسمت داکت را با رولپلاک و پیچ به دیوار محکم نمود. معمولا بسته به متراژ داکت‌کشی؛ فواصل ۱ تا ۲ متری را می‌توان برای دریل کردن و جای پیچ مشخص کرد و بعد از قرار دادن رولپلاک‌ها؛ داکت‌ها را با پیچ به دیوار محکم کرد.

نصب کلیدها و پریزهای برق

هرچند امروزه معمولا کلیدها و پریزها به صورت توکار هستند؛ ولی ممکن است گاهی نیاز باشد که از کلیدها و پریزهای بیشتری در بعضی از قسمت‌های دیوار استفاده شود؛ در این مواقع می‌توان مانند نصب داکت روکار؛ کلیدها و پریزهای روکار نصب کرد. محل نصب کلیدها و پریزها به صورت روکار؛ در مسیر داکت قرار داده می‌شود تا به نمای ساختمان به لحاظ آراستگی و زیبایی خدشه‌ای وارد نشود.

سخن نهایی

برای نصب داکت روکار مناسب و همین‌طور توجه به‌عدم اتلاف وقت، هزینه و انرژی بایستی به کیفیت داکت مورد استفاده توجه داشت. همین‌طور سایز داکت‌ها و حجم سیم‌ها و کابل‌ها را بایستی در نظر گرفت و توجه به نقشه و رعایت استاندارد کابل‌کشی از اهمیت فوق العاده‌ایی برخوردار است. از عوامل دیگری که در نصب داکت روکار صحیح و اصولی بایستی مورد توجه قرار گیرد؛ می‌توان به در نظر گرفتن شرایط محیط کار، رعایت استاندارد و دکور کار، ایمنی کار و سلیقه کارشناس نصب اشاره کرد.

نحوه داکت کشی از اهمیت بسیاری برخوردار است و داکت را باید بر اساس اصول به محل مورد نظر، با پیچ مستحم کنید و از وسایل غیر استاندارد مانند میخ یا چسب استفاده نکنید؛ چرا که کیفیت کار نهایی را کاهش می‌دهند و در دراز مدت نیز ممکن است دچار مشکل شوند. برای خرید انواع داکت و اطلاع از قیمت‌ها و همین‌طور مشاوره و راهنمایی در خصوص نحوه نصب داکت روکار و مسایل مربوط به آن می‌توانید با کارشناسان ما در الکتروپخش امین تماس بگیرید. ما یک گروه صنعتی در زمینه تجهیزات برقی هستیم که محصولات مورد نیاز شما را با کیفیت مطلوب و قیمت بسیار مناسب در فروشگاه و وبسایت خود عرضه می‌کنیم.

تاریخ انتشار 1401/10/26

توجه!

مقالات درج شده در سایت صرفا جنبه آموزشی دارند و خدمتی از جانب مجموعه الکتروپخش امین ارائه داده نمیشود. لطفا جهت سوالات متفرقه تماس نگیرید.