نصب ترانکینگ شبکه

ترانکینگ شبکه جز تجهیزات محافظتی است که از سیم و کابل شبکه محافظت می‌کند. نصب ترانکینگ کار دشواری نیست اما نکات زیادی دارد؛ بنابراین بهتر است این کار توسط فردی متخصص انجام شود. کار نصب ترانکینگ شبکه باید به دقت صورت گیرد چراکه پس از نصب نمی‌توان آن را مجددا بازسازی کنید. در صورتی که تمایل دارید خودتان ترانکینگ شبکه را نصب کنید باید تمام مراحل آن را به دقت انجام دهید. ترانکینگ متعلقات زیادی دارد که هر کدام در قسمت خاصی کاربرد دارند و نصب هرکدام از آن‌ها، لازمه داشتن اطلاعات درست است. قبل از شروع به نصب ترانک، باید تمام متعلقات و ابزارهای لازم جهت نصب را فراهم کنید. بسته به محل نصب ترانک، متراژ ترانکینگ استفاده شده و نوع متعلقات لازم متفاوت خواهد بود. بنابراین قبل از خرید ترانکینگ و متعلقات، باید نقشه درستی از محل مورد نظر داشته باشید.

در این مقاله با ما همراه باشید تا نصب ترانکینگ شبکه را به صورت دقیق و مرحله به مرحله آموزش دهیم.  داکت‌ها در واقع به شکل کانال‌های درب‌داری هستند که به منظور مخفی کردن کابل‌ها و سیم‌کشی روکار استفاده می‌شوند، جنس این داکت‌ها معمولا از پلاستیک یا پی وی سی یا ترکیبات مشابه عایق مانند است. داکت از سیم‌ها در برابر آتش‌سوزی، آسیب‌های فیزیکی، رطوبت و زنگ‌زدگی محافظت می‌کنند؛ همچنین امکان مدیریت ساده‌تر سیم و شبکه‌ی انتقال برق را نیز فراهم می‌کنند. با این حال داکت‌کشی اصول و قواعد خود را دارد و باید به‌درستی انجام پذیرد.

انواع ترانکینگ شبکه

بر اساس نحوه نصب ترانکینگ شبکه، انواع ترانک را می‌توان به سه نوع دفنی، ستونی و دیواری تقسیم کرد.

◀ ترانکینگ دیواری: جز رایج‌ترین مدل‌های ترانکینگ بوده که با استفاده از پیچ و رول پلاک در ساختمان‌های اداری و مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع ترانکینگ به دلیل متعلقات فراوانی که دارد، باعث زیبایی هرچه بیشتر محیط شده و به خوبی باعث نظم و ترتیب کابل‌های شبکه می‌شود.
◀ ترانکینگ ستونی: این نوع ترانکینگ‌ها بیشتر در محیط‌های آموزشی، اداری، اتاق‌های کنفرانس و سالن‌های همایش استفاده می‌شوند. ترانکینگ ستونی به صورت ایستاده و دیواری تولید می‌شود. این نوع ترانک، دسترسی آسان‌تری به سیم و کابل شبکه ایجاد می‌کند.
◀ ترانکینگ دفنی: این نوع ترانکینگ در داخل سقف کاذب و یا کف ساختمان جایگذاری می‌شود. به دلیل فشارهای وارده به کف ساختمان، این نوع ترانکینگ باید مقاومت بالایی داشته باشد. ترانکینگ دفنی از جنس استیل، آلومینیوم و سایر فلزات ساخته می‌شود.

ترانکینگ Trunking شبکه چیست؟

کابل شبکه یکی از اجزای مهم شبکه تلفن و برق است که توسط آن می‌توان شبکه‌های مختلف را به هم وصل کرده و داده‌ها را منتقل کرد. اگر قصد نوسازی کابل کشی شبکه را دارید و یا به تازگی قصد کابل کشی دارید، به تجهیزاتی نیاز دارید که یکی از آن‌ها ترانکینگ شبکه است. ترانکینگ شبکه محفظه‌ای محکم و مقاوم است که در طول دیوارهای ساختمان کشیده شده و سیم و کابل شبکه را در خود جای می‌دهد. کاربرد ترانکینگ شبکه، محافظت از سیم و کابل مربوط به شبکه در برابر رطوبت، آتش‌سوزی، حرارت و ضربه فیزیکی است. با نصب ترانکینگ شبکه، کل کابل مربوط به شبکه در داخل محفظه قرار گرفته و نظم بیشتری به کابل کشی داده می‌شود. جنس ترانکینگ بیشتر از PVC است اما بعضی از شرکت‌های سازنده از پلاستیک abc برای ساخت محفظه ترانک استفاده می‌کنند. استفاده از این نوع پلاستیک باعث مقاوم شدن ترانکینگ در برابر حریق و جریان آب می‌شود. ترانکینگ قابلیت استفاده در کابل کشی شبکه، سیم کشی برق، تلفن سانترال و غیره را داشته و به صورت کلی در هر فضایی که با انبوهی از کابل‌ها مواجه می‌شوید، ترانگینگ‌ها کاربرد دارند. نصب ترانکینگ شبکه بهترین گزینه برای کاهش نویز و تداخلات الکترومغناطیسی است. این تجهیزات علاوه بر این که تاثیرات نویزهای موجود در محیط را بر روی کابل‌ها کاهش می‌دهند، از تداخل به وجود آمده در بین کابل‌های مختلف شبکه و کابل برق نیز جلوگیری می‌کنند. از دیگر مزایای نصب ترانکینگ شبکه این است که به راحتی امکان تغییر مسیر کابل‌ها و نصب پریز بدون تخریب دیوارهای ساختمان وجود دارد.

ابزارهای لازم برای نصب ترانک شبکه

جهت نصب ترانکینگ شبکه به ابزارهای خاصی نیاز دارید که شامل موارد زیر است.
• آچار پانچ
• آچار سوکت‌زن شبکه
• خط‌کش حرفه‌ای مهندسی
• کاتر
• انبردست
• پیچ‌گوشتی
• پیچ و پلاک
• کیت پروب
• تستر کابل شبکه
• استریپر
• چسب

ابعاد استاندارد ترانکینگ

ترانکینگ در ابعاد مختلفی تولید می‌شود و برای انتخاب ترانک با اندازه مناسب، ابتدا باید حجم سیم و کابل محل مورد نظر را در نظر بگیرید. سپس با محاسبه تقریبی سطح مقطع آن‌ها، ترانک با اندازه مناسب را انتخاب کنید. حجم کابل کشی هر نوع ترانکینگ، در کاتالوگ آن مشخص شده است. دقت کنید که بهتر است ترانکی را انتخاب کنید که حجم کابل کشی آن بیش از دو برابر مقدار فوق باشد. رایج‌ترین سایزهای ترانکینگ دارای ابعاد استاندارد ۱۵۰*۵۰.۱۰۵*۵۰ و ۸۰*۵۰ و ۱۹۵*۵۰ می‌باشد.

لوازم جانبی ترانکینگ کردن شبکه

همراه با ترانکینگ، لوازم جانبی خاصی نیز وجود دارد که باعث نصب ساده‌تر ترانک شده و به زیبایی بیشتر محیط کمک می‌کنند.

از مهم‌ترین لوازم جانبی نصب ترانکینگ شبکه می‌توان موارد زیر را نام برد.
بدنه: بدنه ترانک که بخش اصلی آن است، دارای شیارهایی است که محل قرار گیری درب و پارتیشن می‌باشد.
پارتیشن: پارتیشن باعث تقسیم‌بندی بخش داخلی محفظه ترانک می‌شود و با این کار مسیر عبور کابل‌ها از هم جدا می‌شود. فایده اصلی پارتیشن علاوه بر نظم دادن به فضای داخلی ترانکینگ، کاهش نویز و تداخلات است. پارتیشن می‌تواند فضای داخلی ترانکینگ را به یک تا چهار قسمت مجزا تقسیم کند.
درب ترانکینگ: درب یکی از اجزای جانبی ترانک است که بر روی بدنه نصب شده و باعث باز و بسته شدن ترانکینگ می‌شود. درب به دو صورت درب سخت و نرم موجود می‌باشد.
مسدود کننده: مسدود کننده جهت بستن قسمت‌های انتهایی و ابتدایی ترانک مورد استفاده قرار می‌گیرد.
درزگیر: اگر قصد متصل کردن دو ترانکینگ را به یکدیگر دارید، درزگیر استفاده کنید. این درزگیرها می‌توانند محل اتصال را بپوشانند و به زیبایی هر چه بیشتر ترانک‌ها کمک کنند.
زاویه داخلی: برای نصب ترانکینگ شبکه در گوشه‌های داخلی دیوار و یا هر مکان داخلی با زاویه ۹۰ درجه، باید از زاویه داخلی استفاده کرد.
زاویه خارجی: این زایه‌های ۹۰ درجه خارجی برای قرارگیری بر روی زاویه‌های داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
سه راهی: جهت ایجاد انشعابات در مسیر ترانک، باید از سه راهی استفاده کرد.

آموزش نصب ترانکینگ شبکه

بعد از آماده کردن ترانکینگ در متراژ مورد نیاز و فراهم کردن تجهیزات جهت نصب ترانکینگ شبکه، نوبت به نصب آن می‌رسد. برای کانال کشی درست و اصولی باید مراحل زیر را به صورت قدم به قدم اجرا کنید.

ترانکینگ Trunking شبکه

پیدا کردن مسیر نصب ترانکینگ شبکه:

قبل از هرکاری باید فضای نصب ترانکینگ شبکه و تعداد وسایلی که به این شبکه متصل می‌کنید، را تعیین کنید. سپس باید مسیر نصب ترانک را مشخص کنید.

برای این کار باید به چندین نکته توجه داشته باشید.
✔ علاوه بر در نظر گرفتن کارایی و ایمنی کابل کشی، مسیری را انتخاب کنید که به کمترین میزان کابل نیاز داشته باشد.
✔ تا جایی که ممکن است ترانکینگ و کابل موجود در آن باید در مسیری نصب شود که کمترین تردد وجود داشته باشد.
✔ برای زیبایی بیشتر کار، بهتر است ترانکینگ را در لبه‌های پایینی و کنار قرنیزهای دیوار نصب کنید تا کمتر دیده شود.
✔ ترانکینگ باید در مسیری نصب شود که کمترین امکان صدمات فیزیکی، فشار و حرارت وجود دارد.
✔ بهتر است ترانکینگ‌ها در جایی نصب شوند که در معرض نور خورشید، رطوبت، دمای بالا یا مواد شیمیایی نباشند.
✔ برای زیبایی بیشتر، بهتر است ترانک در محلی همرنگ با خود ترانک‌ها و به دور از دید نصب شوند.

اندازه‌گیری ترانکینگ‌ها:

یکی از مهم‌ترین مراحل نصب ترانکینگ شبکه، اندازه‌گیری دقیق است. ابتدا باید اندازه دقیق مسیر نصب ترانک را مشخص کنید و متناسب با آن ترانکینگ در متراژ مورد نیاز تهیه کنید. این کار باعث می‌شود تا بدانید به چه مقدار ترانکینگ و متعلقات همراه آن نیاز دارید. اندازه‌گیری یکی از مهم‌ترین مواردی است که به صورت دقیق باید انجام شود، چراکه در صورت هر گونه اشتباه در فرایند انداره‌گیری و برش، باید از ترانک‌های چند تکه استفاده نموده یا اینکه ترانک را تعویض کنید.

نصب بدنه ترانک:

در این مرحله باید مطابق با اندازه‌گیری انجام شده و با استفاده از پیچ و رول پلاک، اقدام به نصب ترانکینگ کنید. برای این کار لازم است محل قرارگیری هر کدام از پیچ‌ها را از قبل بر روی دیوار تعیین کنید. در صورتی که ترانکینگ خریداری شده، از نوعی است که با استفاده از چسب یا منگنه روی دیوار نصب می‌شود، فقط باید آن را بر روی مسیر خط کشی شده، نصب کنید.

نصب پارتیشن ترانک:

پارتیشن ترانک یکی از مهم‌ترین اجزای جانبی است که همانطور که از نامش پیدا است نوعی جدا کننده است. فایده اصلی استفاده از پارتیشن ترانک، جلوگیری از برخورد کابل‌های مختلف به یکدیگر است. که این عمل از ایجاد نویز در کابل‌ها پیشگیری می‌کند. نصب پارتیشن کار آسانی است؛ پارتیشن ظاهری دیواره مانند دارد که بر روی شیارهایی که درون ترانک وجود دارند، نصب می‌گردد. پس از نصب پارتیشن، درون محفظه ترانک به بخش‌های متعددی تقسیم می‌شود.

طریقه نصب پریز برق:

برای نصب پریز برق در داخل ترانکینگ، آن را داخل ماژول مخصوص خود قرار داده و در بخش تعیین شده بدنه جایگذاری کنید. برای نصب پریز لازم است تا روکش سیم مفتولی را حدود ۱۰ میلی‌متر بتراشید. در ادامه سیم نول را به ترمینال چپ و سیم فاز را به ترمینال راست وصل کنید. سپس سیم ارت یا اتصال به زمین را به ترمینال ارت متصل کنید تا کار نصب پریز به پایان برسد.

طریقه نصب پریز برق:

برای نصب پریز برق در داخل ترانکینگ، آن را داخل ماژول مخصوص خود قرار داده و در بخش تعیین شده بدنه جایگذاری کنید. برای نصب پریز لازم است تا روکش سیم مفتولی را حدود ۱۰ میلی‌متر بتراشید. در ادامه سیم نول را به ترمینال چپ و سیم فاز را به ترمینال راست وصل کنید. سپس سیم ارت یا اتصال به زمین را به ترمینال ارت متصل کنید تا کار نصب پریز به پایان برسد.

انواع اتصالات ترانکینگ

با توجه به معماری متفاوت سازه‌ها، ترانگینگ‌ها را نمی‌توان همواره به صورت مستقیم نصب کرد و در چنین مواردی به اتصالات ترانگینگ نیاز داریم. اتصالات ترانکینگ قطعاتی کاربردی هستند که مسؤل نصب یا اتصال دو یا چند ترانکینگ را به همدیگر برعهده دارند. در واقع با توجه به تغییر مسیرهای پیوسته که لازم است برای کابل کشی در یک سازه صورت بگیرد، استفاده از اتصالات ترانکینگ مفید خواهد بود. با استفاده از این اتصالات می‌توان انشعابات گسترده‌ای را در یک شبکه به هم پیوسته ترانکینگ ایجاد کرد.

اتصالات ترانکینگ زانویی

از مهم‌ترین اتصالات ترانکینگ‌ها بوده و قادر هستند تا یک تغییر مسیر ۹۰ درجه را در مسیر سیم و کابل شبکه ایجاد کنند. این اتصال زانویی طوری طراحی شده است که تغییر جهت تدریجی ایجاد می‌کند. منظور از این تغییر تدریجی این است که کابل را با یک شیب ملایم منحرف می‌کند و این باعث می‌شود تا هیچ گونه صدمه و آسیبی به بدنه کابل وارد نشود.

اتصالات ترانکینگ زانویی
اتصالات ترانکینگ سه راهی

اتصالات ترانکینگ سه راهی

از اتصالات ترانکینگ سه راهی زمانی استفاده می‌شود که قصد جداسازی انشعابات در دو مسیر مختلف را داشته باشیم. این که می‌گوییم به دو مسیر، به این معنا است که کابل‌ها از یک مسیر وارد شده و از دو مسیر خارج می‌شوند. در نتیجه ما نیازمند به استفاده از اتصالات سه راهی پیدا خواهیم کرد. این نوع اتصالات برای نصب بر روی دیوارها و همچنین کف سازه طراحی شده است. استفاده از اتصالات سه راهی تا حد زیادی نیاز به اتصالات زانویی را کاهش می‌دهد. با استفاده از اتصالات سه راهی دو عملکرد مهم در طی نصب ترانکینگ شبکه صورت می‌گیرد: در وهله اول شما می‌توانید کابل‌ها را در مسیر مستقیم هدایت کرده و در مرحله دوم اینکه کابل‌ها این قابلیت را دارند که در ناحیه اتصالات یک تغییر جهت ۹۰ درجه را نیز داشته باشند. این ویژگی در اتصالات باعث می‌شود تا یک شبکه منظم و ایمن داشته باشید.

اتصالات ترانکینگ چهار راهی

این نوع اتصالات ترانکینگ، قابلیت هدایت کابل شبکه را در چهار مسیر به صورت متقاطع ایجاد می‌کنند. استفاده از اتصالات ترانکینگ چهار راهی برای شبکه‌های گسترده و پیچیده رایج است. اتصالات چهار راهی بر خلاف اتصالات سه راهی قابلیت نصب در گوشه دیوار را نداشته و باید به صورت مرکزی نصب شوند.

اتصالات ترانکینگ چهار راهی

نکات مهم در نصب ترانکینگ شبکه

برای نصب هرچه بهتر ترانک، علاوه بر موارد ذکر شده در نصب ترانکینگ شبکه، به چند نکته مهم و کاربردی دیگر توجه کنید.
❗ دقت کنید که طول کابل موجود در ترانکینگ، کمی از طول ترانک بیشتر باشد تا دچار کشیدگی و پارگی نشود.
❗ نصب ترانکینگ باید به گونه‌ای باشد که امکان گسترش آن وجود داشته باشد.
❗ در صورتی که کابل شبکه و برق در کنار هم قرار گرفته اند، باید علاوه بر استفاده از پارتیشن، از ترانکینگ عایق به منظور کاهش نویز استفاده کرد.
❗ بهتر است ترانکینگ و متعلقات آن از یک برند باشند تا از لحاظ نصب، با هم همخوانی داشته باشند.
❗ ورودی‌ها و خروجی‌ها نباید نزدیک دیوار باشند تا برای دسترسی به آن‌ها مشکلی وجود نداشته باشد.

ارتفاع نصب ترانکینگ از سطح زمین بین ۴۰ الی ۷۰ سانتی متر می باشد اما در صورتی که در شرایط خاص مثلا عبور از بالای میز قرار گرفتید میتوان درارتفاع های دیگر نیز نصب نمایید.

سخن نهایی

نصب ترانکینگ یکی از کارهای ساده اما دقیق است؛ به طوری که باید اندازه‌گیری و تعیین مسیر نصب با دقت بالا صورت گیرد. هر اشتباهی در نصب ترانکینگ، علاوه بر اینکه باعث خرابی ظاهر ترانک می‌شود، ممکن است بر روی کیفیت انتقال سیگنال در شبکه اثر بگذارد. علاوه بر فراهم کردن ترانکینگ و لوازم جانبی آن، باید از ابزاهایی مخصوص جهت نصب آسان‌تر ترانکینگ استفاده کنید. در این مقاله سعی شد تا تمامی مراحل و نکات مهم در نصب ترانکینگ شبکه به صورت دقیق آموزش داده شود.

توجه!

مقالات درج شده در سایت صرفا جنبه آموزشی دارند و خدمتی از جانب مجموعه الکتروپخش امین ارائه داده نمیشود. لطفا جهت سوالات متفرقه تماس نگیرید.