نصب داکت اسپلیت

امروزه در سراسر جهان، یکی از رایج‌ترین انواع سیستم‌های تهویه مطبوع، دستگاه داکت اسپلیت است که به نوعی همان اسپلیت کولر گازی یا اسپلیت‌های دیواری است که از یک کندانسور یا یونیت خارجی و یک اوپراتور هواساز یا یونیت داخلی که از طریق لوله‌های مسی به هم وصل شده‌اند؛ تشکیل شده است. برای سرمادهی نیز، یک گاز مبرد میان این دو یونیت در لوله‌های مسی در حرکت است تا سیکل تبرید داکت اسپلیت به خوبی ایجاد شده و قادر باشد فضای ساختمان‌ها را خنک کند. بنابراین داکت اسپلیت همان اسپلیت‌های قدیمی‌تر ولی با تکنولوژی جدیدتر است که سیستم انتقال حرارت آن از طریق کانال‌کشی و یا دریچه هوا صورت می‌گیرد. داکت اسپلیت‌ها از طریق دریچه مکش خود؛ هوای محیط را گرفته و با توجه به سیکل تهویه مطبوع با توزیع جدید و هوای سرد باعث ایجاد تهویه مطبوع محیط و ایجاد دمای آسایش می‌گردند. لازم به ذکر است که کندانسور داکت اسپلیت در پشت بام محل مورد نظر و اوپراتور در سقف کاذب ساختمان نصب می‌گردد. در حال حاضر از داکت اسپلیت در بسیاری از ساختمان‌های مدرن اعم از سازه‌های مسکونی، اداری، تجاری، هتل‌ها و غیره استفاده می‌شود. به این دلیل که داکت اسپلیت‌ها دارای مزایای کاربردی زیادی از جمله راندمان کار بالا، مقرون به صرفه بودن، ظرفیت زیاد و بازدهی مطلوب هستند. استفاده از این تجهیزات پرکاربرد امروزی نیازمند فراهم کردن زیرساخت‌های خاصی است که بایستی برای رسیدن به عملکرد مطلوب در داکت اسپلیت از زمان قبل از نصب آن فراهم گردند.

لذا نصب و تعمیرات این دستگاه پرکاربرد، متخصصان خاص خود را می‌طلبد که دانش و مهارت خاص آن‌را از قبل فرا گرفته باشند. زیرساخت‌های عنوان شده که بایستی قبل از نصب داکت اسپلیت مورد بررسی قرار گرفته و مهیا شوند عبارت از موارد ذیل هستند:
۱- بازدید از محل نصب و برآورد میزان نیاز یا ظرفیت آن
۲- تهیه داکت اسپلیت مناسب دارای تناسب با ظرفیت محیط
۳- بررسی مکان و طراحی محل قرارگیری یونیت‌های داخلی و خارجی
۴- بررسی مقدار و چگونگی لوله‌کشی مسی بین یونیت‌ها
۵- طراحی کانال‌کشی و انتخاب بهترین نوع کانال
۶- طراحی مکان مناسب برای کابل‌های برق مورد نیاز برای راه اندازی داکت اسپلیت

در مقاله پیش‌رو تحت عنوان نصب داکت اسپلیت تلاش می‌کنیم مواردی هم‌چون آموزش نصب داکت اسپلیت و طریقه نصب داکت اسپلیت را برای علاقمندان این حوزه‌ها بررسی نماییم. هرچند لازم است اشاره کنیم که راه اندازی داکت اسپلیت یک امر تخصصی است و نیاز به گذراندن دوره‌های آموزش فنی و تخصصی دارد؛ ولی آشنایی کاربران با این مطالب خالی از لطف نبوده و کمک می‌کند که در زمان نیاز به نصب و سرویس داکت اسپلیت خود از طریق نصاب داکت اسپلیت تا حدودی به اقدامات و سرویس‌های انجام شده از طرف ایشان آشنایی و نظارت داشته باشند.

طریقه نصب داکت اسپلیت

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد نصب داکت اسپلیت در مکان مورد نظر؛ بایستی از طریق کارشناس مهارت دیده و کارآمد این فن صورت بگیرد؛ به این منظور لازم است که ابتدا مکان مورد نظر برای نصب داکت از جنبه‌های مختلف نظیر میزان نیاز، محل قرارگیری یا نصب، ابعاد دستگاه مورد نیاز، سقف کاذب ساختمان برای نصب یونیت داخلی مورد بازبینی قرار گیرد. همچنین کارشناس یا نصاب داکت اسپلیت مربوطه بایستی محل نصب داکت اسپلیت را از نظر جایگاه نصب یونیت خارجی، میزان لوله مسی مورد نیاز برای لوله‌کشی و جایگاه قرارگیری دریچه‌های خروجی هوای داکت اسپلیت بررسی نماید و تعداد دریچه‌های مورد نیاز برای اتاق‌ها، سالن‌ها و محل نصب آن‌ها را بررسی کرده و در نهایت هم مسیر کانال‌کشی از یونیت داخلی تا دریچه‌ها را مشخص نماید.

نصب داکت اسپلیت

هزینه نصب داکت اسپلیت

فاکتورهای متعددی در قیمت نهایی و تمام شده نصب داکت اسپلیت موثر است؛ از جمله این فاکتورها بایستی به میزان سختی کار اشاره کرد. همچنین میزان زمانی که صرف فرآیند نصب و کانال‌کشی می‌شود قطعا در قیمت نهایی تاثیرگذار خواهد بود. از عوامل موثر دیگر در میزان هزینه نصب داکت اسپلیت بایستی به دستمزد نصاب آن اشاره کرد که بسته به نوع خدمات ارائه شده از سمت ایشان متفاوت است. در صورتی‌که در زمان نصب داکت اسپلیت؛ دستگاه نیاز به سرویس یا تعمیر داشته باشد؛ هم هزینه آن به باقی هزینه‌های جاری افزوده می‌شود.

🟠 الکترو پخش امین، بهترین انتخاب برای خرید انواع لوازم الکتریکی و وسایل جانبی 🟠

مراحل نصب داکت اسپلیت

نصب داکت اسپلیت دارای مراحل متعددی است که در این قسمت از مقاله به بررسی تک تک این مراحل به ترتیب می‌پردازیم؛ این مراحل عبارت از موارد ذیل هستند:

خرید داکت اسپیلت

بررسی ابعاد و ظرفیت دستگاه و محل نصب

اجرا و نصب پنل داکت اسپلیت به صورت توکار است؛ لذا برای خرید دستگاه داکت اسپلیت مناسب با مکان مورد نظر بایستی پیش از اقدام برای خرید؛ به بررسی ابعاد، تعداد و ظرفیت محل نصب پرداخته و نوع دستگاه مناسب با محل را تعیین و سپس خریداری کرد.

محل نصب داکت اسپلیت

مکان مناسب نصب دستگاه داکت اسپلیت در مرحله اول مورد بررسی قرار می‌گیرد و تعیین می‌شود؛ نصب این دستگاه باید در مکان مناسب از ساختمان صورت بگیرد. نصب داکت اسپلیت در مکان‌های مجاور با رطوبت یا تابش مستقیم خورشید باعث اختلال در عملکرد آن خواهد شد؛ در نتیجه دستگاه کارایی خود برای خنک کردن محیط را از دست می‌دهد.

نصب یونیت داخلی یا هواساز

در نصب مناسب یونیت داخلی باید موارد ذیل را مد نظر قرار داد:

۱- محل نصب یونیت داخلی متفاوت بوده و به نوع مدل داکت اسپلیت بستگی دارد؛ زیرا در بعضی از مدل‌ها محل نصب یونیت داخلی بر روی کف زمین و در برخی از مدل‌های دیگر درون سقف کاذب است.

۲- در راه اندازی داکت اسپلیت سقفی و دریچه بازدید در سقف کاذب؛ باید به وجود فضای کافی و مناسب برای زمان سرویس‌دهی و تعمیرات دستگاه دقت کرد تا در زمان نیاز به تعمیرات؛ مشکلی برای تعمیرکار از این حیث وجود نداشته باشد.

۳- به دلیل سر و صدایی که از یونیت داخلی هنگام استفاده از داکت اسپلیت تولید می‌شود؛ لازم است که این یونیت در مکان‌هایی نصب شود که نیاز به سکوت یا حضور دائمی افراد نباشد به طور مثال نصب در حمام، سرویس بهداشتی، اتاق‌های نشیمن یا خواب گزینه‌های مناسبی از این نظر نیستند.

نصب یونیت داخلی یا هواساز
نصب یونیت خارجی یا کندانسور

نصب یونیت خارجی یا کندانسور

یونیت خارجی بایستی در محیط‌های بیرون ساختمان در پشت‌بام‌ها و در محیط‌های دارای سایه همیشگی که در معرض پرتوهای مستقیم خورشید نباشند؛ قرار داده شود. همچنین گاهی بنا به فراخور مکان مورد نظر و تایید نصاب داکت اسپلیت؛ دستگاه کندانسور بر روی پایه‌ای در سطح بالایی دیوار قرار داده می‌شود.

محل نصب یونیت خارجی باید دارای مشخصات ذیل باشد:
۱- قرار ندادن محل نصب یونیت خارجی در معرض تابش مستقیم خورشید؛ به این دلیل که تابش مستقیم آفتاب به یونیت خارجی باعث افزایش دمای موتور شده و کارایی دستگاه و عمر مفید آن‌را کاهش می‌دهد.
۲- یونیت خارجی بایستی در محیطی فاقد رطوبت و نم‌دهی نصب گردد و همچنین در مکان‌هایی که در معرض آسیب خارجی نباشد؛ زیر در غیر این صورت کارایی مفید خود را از دست می‌دهد.
۳- یونیت خارجی به فضای باز و کافی برای تهویه مناسب نیاز دارد؛ زیرا اشیا نزدیک، پوشش‌های گیاهی یا زباله‌های نزدیک بر عملکرد آن تاثیر سوئی خواهند داشت؛ ازاین‌رو پشت‌بام ساختمان‌ها به دلیل داشتن فضای باز و آزاد مکان مناسب از این نظر محسوب می‌شود.
۴- به دلیل تولید سر و صدای زیاد از یونیت خارجی؛ محل قرارگیری آن بایستی به دور از اتاق خواب و محل استراحت باشد؛ از این جهت باز هم پشت‌بام ساختمان‌ها مکان مناسبی برای قرارگیری کندانسور در نصب داکت اسپلیت محسوب می‌گردد.

نصب لوله مسی

لوله‌های مسی رابط میان یونیت داخلی و خارجی هستند؛ برای این کار باید از فیتینگ و آچار مناسب کمک گرفت تا اتصال لوله‌ها به خوبی انجام شود و نشتی نداشته باشد. این لوله‌ها باید متناسب با نوع دستگاه مورد نظر انتخاب شوند؛ همچنین به لحاظ طول و ارتفاع مناسب مورد بررسی قرار گرفته و میزان یا ابعاد مجاز در نصب بایستی رعایت شود.

نصب لوله مسی

کانال کشی داکت اسپلیت

عملکرد گرمایشی و سرمایشی مطلوب در سیستم داکت اسپلیت به اجرای صحیح و اصولی کانال‌کشی و رعایت مواردی بستگی دارد که در فوق توضیح داده شد. در مورد کانال‌کشی برای نصب داکت اسپلیت در صورتی‌که مواردی مانند ابعاد کانال، جنس کانال، مسیر کانال، محل قرارگیری کانال، مکش، کشش و دهش دریچه‌ها به خوبی بررسی نشود؛ هوای مطلوبی از طریق اسپلیت برای ساختمان فراهم نخواهد شد. نحوه کانال‌کشی به این صورت است که ابتدای کانال به مجرای خروجی هواساز و انتهای آن به دریچه‌های هوای نصب شده در فضای داخلی ساختمان وصل می‌شود. ضمنا لازم به ذکر است که بهترین ابعاد برای سایز دریچه‌ها ۷۰*۱۰۰ است. در مورد نصب برزنت در دهانه داکت اسپلیت بایستی دقت کافی داشت؛ این برزنت در واقع برای ممانعت از ایجاد صدا یا لرزش استفاده می‌شود.

در رابطه با کانال‌کشی صحیح در راه اندازی داکت اسپلیت رعایت موارد ذیل الزامی است:
۱- عایق‌بندی کامل داکت‌ها به گونه‌ای که مانع از به هدر رفتن هوای سرد و گرم تولید شده در سیستم از طریق جداره خارجی کانال‌ها گردد.
۲- نصب برزنت به صورت صاف، کشیده، کیپ و هم تراز با دستگاه برای جلوگیری از افت فشار هوا
۳- رعایت فاصله مناسب و استاندارد بین برزنت با دستگاه مکنده و دمنده

نصب ترموستات

ترموستات داکت اسپلیت در واقع کنترل داکت اسپلیت است؛ زیرا وسیله‌ای برای کنترل دمای محیط و کنترل دمای کانال هوا است. در حال حاضر ترموستات‌ها به دو صورت آنالوگ و دیجیتالی هستند که قطعا انواع دیجیتال دقت بالاتری از خود نشان می‌دهند؛ نحوه نصب داکت اسپلیت شامل مراحل ذیل است:
۱- در صورتی‌که موتورخانه در طبقه همکف ساختمان باشد و یک واحد مسکونی هم در کنار آن قرار گرفته باشد و شیوه لوله‌کشی به صورت سیفونی اجرا شده باشد؛ در این حال برای بازدهی مناسب دستگاه لازم است که ترموستات در مسیر لوله برگشت نصب شود.
۲- در صورتی‌که مخزن آبگرم به صورت دوجداره باشد یا از انواع مبدل حرارتی باشد و اجرای آن به صورت رو زمینی انجام شده باشد؛ در این صورت محل نصب ترموستات باید بر روی لوله برگشت و در مسیر کلکتور باشد.

نصب ترموستات

پیشنهاد انحصاری ما به شما

نقش ترموستات در تابلو برق

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد ترموستات تابلو برق قطعه‌ای است که در کنترل دمای تابلو و دیگر تجهیزات برقی کاربرد فراوان دارد. به گونه‌ای که قادر است از این طریق به تنظیم دمای محیطی پرداخته و میزان آن‌را در حد نرمالی نگه دارد. زیرا افزایش و بالا رفتن دما به هر دلیلی در تابلوهای برق باعث تخریب اجزای داخلی و تجهیزات دیگر داخل تابلو شده و در نتیجه باعث خرابی و ناکارآمدی سیستم می‌گردد. این دسته از ترموستات‌ها در واقع کنترل دمای محیطی در طی فرآیندهای گرمایشی و سرمایشی را به خوبی انجام می‌دهند. سنسورهای موجود در ترموستات تابلو برق دمای واقعی را به صورت مداوم سنجیده و سپس با دمای تنظیم کاربر مقایسه می‌کنند. سپس در صورت انحراف دمای واقعی از نقطه تنظیم خود؛ ترموستات شروع به کار کرده و یک سیگنال خروجی به سایر تجهیزات تنظیم کننده دما مانند اجزای گرمایش یا تبرید ارسال می‌کند و با فعال‌سازی این تجهیزات؛ دما را مجددا به نقطه تنظیم اولیه خود برمی‌گرداند. ترموستات قادر است با این عمل از بروز خرابی‌های سیستم ناشی ازعدم تعادل دما جلوگیری کند.

نصب کابل برق داکت اسپلیت

نصب کابل برق داکت اسپلیت باید به این صورت باشد که یک سر کابل ۳ رشته‌ای به یونیت داخلی و سر دیگر آن به جعبه برق داخل کندانسور وصل گردد. بعد از اتمام برق‌کشی به منظور تست دستگاه؛ بایستی دقت کرد که اگر صدای عجیب و غریبی از آن به گوش نرسد نشان‌گر نصب صحیح دستگاه است.

داکت اسپیلت

بهترین محل نصب داکت اسپلیت

بهترین مکان برای نصب یونیت خارجی داکت اسپلیت؛ مکانی است که از معرض تابش مستقیم خورشید محافظت شده باشد؛ ضمنا از رطوبت و نم‌دهی به دور بوده و خشک باشد. همچنین محل نصب داکت اسپلیت باید امن بوده و خیلی در معرض رفت و آمد یا در دسترس دیگران نباشد؛ این مکان باید تهویه کافی و مناسب داشته باشد؛ در فضای باز باشد؛ این مکان بایستی به دور از گیاهان روییدنی و تجمع گرد و خاک باشد. ضمنا بهترین مکان برای نصب داکت اسپلیت مکانی است که سر و صدای ناشی از یونیت خارجی به وضوح شنیده نشده و از این حیث باعث اذیت و آزار نباشد.

محل نصب داکت اسپیلت

نکاتی که هنگام نصب و تنظیم داکت اسپلیت باید رعایت نمایید!

نکات دیگری که در زمان نصب داکت اسپلیت بایستی مورد توجه قرار داد تا بتوان کارایی مطلوب مورد نظر را به دست آورد شامل رعایت موارد ذیل است:

۱- در زمان کانال‌کشی به منظور راه اندازی داکت اسپلیت باید اطمینان حاصل کرد که در آینده مشکلاتی نظیر نشتی آب و نم‌دار شدن دیوارها در اثر نصب داکت اسپلیت بروز نکند که قطعا در صورت بروز اتفاق خوشایندی نخواهد بود و هزینه‌های زیادی در جهت رفع این معظل بر مصرف کننده تحمیل خواهد کرد.
۲- بعد از پایان نصب داکت اسپلیت بایستی آیتم‎هایی مانند میزان فشار، گاز، دما و آمپراژ مصرفی دستگاه مورد بازبینی قرار بگیرد تا مشکلی وجود نداشته باشد.
۳- برای نصب مناسب داکت اسپیلت؛ بایستی به معتبر بودن برند دستگاه، ظرفیت مناسب آن و روش‌های تامین سرمایش و گرمایش متناسب آن با ساختمان مورد نظر توجه کرد.
۴- پس از تست دستگاه بهتر است گاز دستگاه را تا رسیدن به مقدار فشار مناسب شارژ کرد؛ لازم به توضیح است که مقدار فشار مناسب و استاندارد دستگاه بر روی برچسب آن درج شده است. بایستی توجه داشت که به منظور شارژ داکت اسپلیت باید تنها از گازی استفاده کرد که با مدل دستگاه هم‌خوانی داشته باشد.

توجه!

مقالات درج شده در سایت صرفا جنبه آموزشی دارند و خدمتی از جانب مجموعه الکتروپخش امین ارائه داده نمیشود. لطفا جهت سوالات متفرقه تماس نگیرید.