ترانکینگ قرنیزی و خصوصیات ساختاری آن

ترانکینگ‌ها از نظر کاربردی انواع مختلفی از جمله ترانکینگ‌های ضد باکتری و ترانکینگ‌های قرنیزی دارند. اما در این مقاله قصد داریم به بررسی ترانکینگ‌های قرنیزی بپردازیم. ترانکینگ (ترانک) قرنیزی از تجهیزات ساختمانی است که وظیفه‌ی آن محافظت از شبکه‌های سیم کشی برق ساختمان است. ترانکینگ درواقع می‌تواند بصورت نواری از سنگ، چوب وغیره، در پایین دیوار بعنوان محافظ دیوار در طول آن قرار گرفته و در اصل از محفظه‌ی در بسته‌ای بر خوردار‌اند که از طریق کانال‌ها، سیم کشی و کابل کشی را انجام می‌دهند.

ترانک قرنیزی از پی وی سی و مواد پلیمری ساخته شده و این باعث شده که در برابر رطوبت و درجه حرارت بالا از سیم و کابل‌های برق محافظت کند. ترانک قرنیزی در اشکال مختلفی از مواد استیل گالوانیزه و آلومینیوم نیز درست می‌شود. داکت درون خود، کابل‌ها و سیم‌ها را بصورت منظم نگه می‌دارد اما ترانک قرنیزی علاوه‌بر اینکه می‌تواند همه‌ی شبکه‌های سیم و برق را به یکدیگر متصل کند، قابلیت نصب کلید و پریز را نیز دارد.

داکت و ترانک قرنیزی از لحاظ نوع کاربرد، سایز و مقاومت، مدیریت سازماندهی پریز برق، متعلقات و اتصالات، قیمت و غیره با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. سایز داکت‌ها معمولا کوچک تا متوسط است اما ترانک قرنیزی در سایز‌های بزرگتری وجود دارد. میزان مقاومت ترانک با داکت متفاوت است به گونه‌ای که استحکام ترانکینگ بیشتر می‌باشد.

ترانکینگ قرنیزی و خصوصیات ساختاری آن

بدنه‌ی محکم ترانکینگ قرنیزی

ترانکینگ قرنیزی به دلیل اینکه در طول و پایه‌ی دیوار نصب می‌شود، احتمال دارد ضربات و فشارهای محیطی بسیاری به آن وارد شود، بنابراین ساختار بدنه‌ی آن تا حدودی برای جلوگیری از این ضربات محکم و مقاوم ساخته شده‌است. ضخامت ترانکینگ‌ها از ۰.۸ تا ۱.۲ میلی‌متر می‌باشد. ترانکینگ قرنیزی فلزی مسلما در برابر ضربات و فشارهای محیطی از مقاومت و استحکام بیشتری برخوردار است. ترانکینگ‌ها به دلیل اینکه از جنس آلومینیوم، پی وی سی و نیز گالوانیزه اند، بدنه‌ی آن‌ها تا حد زیادی مقاوم است.

پارتیشن‌بندی در داخل ترانکینگ قرنیزی

از لوازم جانبی ترانکینگ قرنیزی می‌توان به مواردی از جمله زاویه‌ی خارجی، زاویه‌ی داخلی، فریم، گوشه‌ی تخت، درب ترانک، سه راهی، مسدود کننده، کادر ماژول و پارتیشن اشاره کرد. پارتیشن از قطعات مهمی است که در نصب ترانکینگ‌های قرنیزی نقش دارد. این قطعات معمولا روی شیارهای موجود در داخل ترانک‌ها نصب می‌شوند. استفاده از پارتیشن‌بندی در ترانکینگ‌ها باعث می‌شود در بین سیم‌ها، کابل‌ها و درواقع در شبکه‌های سیم کشی نظم خاصی ایجاد شود و همچنین از امنیت بیشتری برخوردار شوند. در کل این قطعات از برخورد سیم و کابل‌ها در داخل ترانکینگ‌ها جلوگیری و آن‌ها را از یکدیگر جدا می‌کند.

این قطعات را می‌توان با توجه به سایز ترانک‌ها بصورت جداگانه تهیه نمود. در انتخاب ترانکینگ پارتیشن دار یکسری پارامترهای مهم از جمله طول ان به سانتی‌متر، عرض آن به سانتی‌متر یا میلی‌متر، ارتفاع آن به سانتی متر یا میلی متر، ضخامت ورق ترانکینگ، نوع ورق گالوانیزه سرد و یا گرم و نوع پانچدار بودن و یا پانچدار نبودن ترانکینگ هستند، که باید به آن‌ها توجه شود. در برخی داکت‌ها از پارتیشن‌ها نیز استفاده می‌شود. این داکت‌ها نیز مانند ترانکینگ‌ها بصورت پارتیشن‌بندی طراحی شده‌اند و به خاطر وجود این پارتیشن‌بندی یا همان جدا کننده می‌توان از کابل‌ها و سیم‌های مختلف در آن استفاده کرد.

المان عایق الکتریکی در داخل محفظه ترانکینگ

در محفظه‌ی برخی از ترانکینگ‌های قرنیزی عایق الکتریکی وجود دارد. این نوع ترانکینگ‌ها از مزیت‌ها و برتری‌های بسیاری برخوردار‌اند که مهمترین مزیت آن‌ها برای مواقعی است که رشته سیم‌ها و کابل‌ها با بدنه‌ی این قطعات تماس پیدا کنند. در اصل دلیل اینکه درون محفظه‌ی ترانکینگ قرنیزی عایق‌بندی شده، این است که در صورت آسیب دیدن سیم‌ها و کابل‌ها، انها با برقرار کردن تماس با بدنه ترانک، امنیت محیط را به خطر نیندازند و مانع از ایجاد هر گونه خطر و مشکلاتی از جمله برق گرفتگی و غیره شوند.

امکان نصب آن‌ها در گوشه‌های دیوار

نصب قرنیزه‌ها نیاز به تجربه دارد. نصب آن‌ها در طول دیوار که مسیری صاف و مستقیم است معمولا کار آسان و راحتی است. اما نصب این قطعات در قسمت کنج و گوشه‌های دیوار بسیار دشوار است، زیرا اگر تجربه کافی را نداشته باشید برای اتصال صحیح قرنیزه‌ها دچار مشکل خواهید شد. بنابراین توصیه می‌شود اگر در این کار مهارت کافی و لازم را ندارید از تکنسین‌های نصب با تجربه کمک بگیرید.

امکان نصب کلید و پریز در مسیر ترانکینگ قرنیزی

نصب انواع کلیدها و پریزها در مسیر ترانکینگ قرنیزی امکان پذیراست. کلیدها معمولا بر روی دیوار با کمی فاصله از ترانکینگ‌ها نصب می‌شوند و به طور مستقیم روی بدنه‌ی اصلی ترانک‌ها نصب نمی‌شوند. محفظه‌ی ترانک‌ها تنها برای حفاظت از سیم‌ها و کابل‌ها اند، بنابراین نمی‌توانند از کلید و پریزها نیز محافظت کنند.

نصب کلید و پریز در مسیر ترانکینگ قرنیزی

سخن نهایی

ترانکینگ قرنیزی از وسایل پرکاربردی است که برای محافظت از سیم‌ها و کابل‌ها استفاده می‌شوند و درواقع باعث می‌شوند با وجود شبکه‌های سیم کشی، سیم‌ها و کابل جلوه‌ی زشتی به ساختمان ندهند و نیز از سیم‌ها و کابل‌ها محافظت می‌کنند. ترانک‌ها در مواردی با داکت‌ها متفاوت اند، اما هر دو به طور کلی بعنوان محلی برای قرار دادن سیم‌ها و کابل‌های برق هستند. این قطعات بایستی با توجه به مشخصات آن‌ها از جمله سایز و اندازه، نوع انها، برند و غیره خریداری شوند.

فروشگاه الکتروپخش امین عرضه کننده‌ی تجهیزات دانوب است که ترانکینگ شبکه، تجهیزات پسیو، پریز تابلو برق، تابلو برق، داکت ساده و پشت چسب دار، جعبه تقسیم، تابلو برق ABS، تابلو برق PC و… از جمله محصولات این فروشگاه می‌باشند. دارای ضمانت و گارانتی تجهیزات دانوب و ارسال به سراسر کشور نیز هستند.

تاریخ انتشاز 1401/10/25

توجه!

مقالات درج شده در سایت صرفا جنبه آموزشی دارند و خدمتی از جانب مجموعه الکتروپخش امین ارائه داده نمیشود. لطفا جهت سوالات متفرقه تماس نگیرید.