راهنمای خرید داکت

برای برق‌رسانی مناسب و ایمن به لوازم مختلف نیاز به ‌استفاده از تجهیزات مختلفی است، این تجهیزات روز به روز در حال پیشرفت و تکامل هستند. یکی از این تجهیزات، که ممکن است برای کابل‌کشی در بخش‌های مختلف، با آن مواجه شده یا به آن نیاز پیدا کنید، داکت است. یکی از مواردی که ممکن است، مشکلات مختلفی را ایجاد کند، نا‌منظم بودن کابل‌های عبوری است. همچنین در برخی موارد ممکن است نگران آسیب دیدن، کابل‌ها باشید و راه مناسبی برای این موضوع پیدا نکنید. داکت یک محصول بسیار کاربردی برای نظم دادن به کابل‌کشی در محیط‌های داخلی و خارجی است، که در مکان‌های مختلف، مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به نقش مهم این محصول، بهتر است برای انتخاب یک داکت مناسب، از راهنمای خرید داکت کمک بگیرید و اطلاعات مناسبی را از این محصول به دست آورید.تا انتهای این مقاله آموزشی از مجموعه الکتروپخش امین با ما همراه باشید.

داکت

داکت چیست؟

داکت یک نوع کانال عموما پلاستیکی است، که از داخل آن کابل‌هایی مانند؛ برق، تلفن، فیبر نوری و شبکه عبور می‌کنند. داکت‌، شباهت ظاهری زیادی با ترانکینگ‌ دارد اما کاربرد آن‌ها در شرایط مختلف فرق می‌کند. داکت‌ها همان کانال‌هایی هستند، که بر روی دیوار نصب می‌شوند و ممکن است بار‌ها با این محصول مواجه شده باشید. عمده استفاده این محصول،  بر روی برخی سطوح همانند؛ دیوار، سقف و کف برخی محیط‌ها است. معمولا جنس پلاستیکی آن بسیار محکم است، تا به راحتی دچار آسیب نشده و وظیفه خود را به خوبی انجام دهد، البته نوع داکت فلزی نیز وجود دارد. معمولا این محصول شامل نوعی درب است، که دسترسی ما به آن را فراهم می‌کند. همچنین در ساختمان‌ها و فضا‌های کاری، یک راه حل بهینه برای سازماندهی به حساب می‌آید. بیشترین مصرف داکت در چنین مکان‌هایی است، که کابل‌ها بیشتر در معرض خطرات مختلف قرار دارند. احتمالا تا کنون مقداری با داکت آشنا شده‌اید، اما در این راهنمای خرید داکت، ویژگی‌ها و مزایای مهم آن گفته شده است و برای هر فردی می‌تواند مفید باشد.

انواع داکت

یکی از موارد مهمی که در راهنمای خرید داکت، بسیار قابل توجه بوده و باید برای آگاهی بیشتر گفته شود، انواع داکت می‌باشد. داکت‌ها با توجه به نوع کاربرد به چندین بخش تقسیم می‌شوند، که می‌توانید با توجه به نیاز خود، آن‌ها را تهیه نمایید. در ادامه با برخی از انواع آن آشنا می‌شوید.

داکت برق

در این نوع سیستم، از اتصال یک شینه با کانال‌هایی که بر روی سقف نصب شده‌اند، برای توزیع برق استفاده می‌شود. معمولا نصب‌هایی که به نور یا روشنایی مربوط می‌شوند، به صورت جداگانه هستند، اما به طور همزمان نیز قابل انجام می‌باشند.

داکت قرنیزی

این نوع داکت‌ها که عموما از جنس آلومینیوم یا پلاستیک ساخته می‌شوند، وزن پایینی داشته و با وجود درپوش ضامن‌دار، می‌توان آن را باز و بسته کرد و به سیم‌ها دسترسی داشت. همان‌طور که از نام این نوع داکت‌ها مشخص است، محل قرارگیری این نوع داکت، به‌صورت گونیا و در محل اتصال کف و دیوار است.

داکت کابل

همانطور که از نامش پیدا است، مخصوص محافظت از کابل‌ بوده و به منظور این کار مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای ساخت آن از پلاستیک یا فولاد ضد زنگ استفاده می‌شود، همچنین متناسب با تمام محیط‌ها وجود دارد.

داکت کابل

داکت ترموپلاستیک

آن دسته از داکت‌هایی است، که به دلایل مختلف مانند؛ ساختار منعطف و کاربردی و قیمت اقتصادی، برای نصب بر روی انواع سطوح کاربرد دارد. داکت ترموپلاستیک، به دلیل ظاهر جذاب، تنوع رنگ و انتقال ساده، بیشتر در مکان‌هایی از جمله مدرسه، سالن کنفرانس، سینما، سالن تئاتر، کارخانه، بانک و ایستگاه مترو استفاده می‌شود.

داکت فلزی

این داکت‌ها به صورت U شکل می‌باشند و دارای طول و عرض های مختلفی هستند. جنس آن نیز به صورت ورقه‌های فلزی سوراخ دار است، بنابر‌این نسبت به هر شرایطی مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد. در محیط‌هایی که کابل‌های ضخیم مورد نیاز است، داکت فلزی می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

داکت کف

این نوع داکت نیز دارای طول عمر زیادی می‌باشد و از آن در سطح زمین، برای کنترل، مسیریابی و مخفی کردن یا محافظت از برخی کابل‌های فیبر نوری، برق و دیگر موارد، استفاده می‌کنند. وجود این محصول، بسیار ضرورت دارد، البته که نباید از آن در فضای باز استفاده کرد.

مزایای داکت

نکته بسیار مهم در راهنمای خرید داکت، مزایای مختلف آن می‌باشد، که باید مورد بررسی قرار گیرد. این محصول وظیفه بسیار مهمی را بر عهده دارد، آن هم محافظت از کابل‌های مورد استفاده در مکان‌های گوناگون می‌باشد. اگر داکت وجود نداشته باشد، شاهد به هم ریختگی عجیبی در کابل‌ها خواهیم بود. برخی مواقع ممکن است، کابل دچار خمیدگی، پارگی، پوسیدگی، کشیدگی و حتی سوختگی شود، در چنین زمانی، استفاده از یک داکت مناسب می‌تواند نجات بخش باشد.

استفاده از آن، به نوعی طول عمر کابل‌های شما را افزایش می‌دهد، بنابراین در کوتاه مدت نیاز به تعویض کابل نخواهید داشت. فرقی ندارد کجا و برای چه نوع کابلی از این محصول استفاده می‌کنید، در هر شرایطی به خوبی عمل می‌کند. علاوه بر این که نقش محافظ را ایفا می‌کند، می‌تواند به ظاهر مکان مورد نظر شما نیز، کمک بسزایی کند. در واقع قرار گرفتن کابل‌ها داخل آن باعث می‌شود، کابل‌ها جلوی چشم نباشند و فضای مورد نظر، ‌‌بسیار شیک و منظم به نظر برسد. در نتیجه داکت برای طراحی یک فضای داخلی شیک و زیبا بسیار مهم بوده و به‌کارگیری آن الزامی می‌باشد. البته از برخی خطرات احتمالی مانند؛ آتش‌سوزی و برق گرفتگی، جلو‌گیری خواهد کرد و از نظر ایمنی نیز نقش به سزایی دارد.

بهترین برند داکت

شرکت‌های زیادی وظیفه تولید داکت را بر عهده دارند، بنابر‌این انتخاب این که کدام یک بهترین نوع می‌باشد، ممکن است برای افرادی مشکل‌ساز باشد. در بحث راهنمای خرید داکت، باید گفت؛ هر برند دارای مزایا و معایبی می‌باشد و باید با توجه به نیاز خود و بودجه‌ای که در نظر گرفته‌اید، این انتخاب مهم را انجام دهید. یکی از محصولات شرکت دانوب، که از کیفیت بالایی برخوردار بوده و با بهره‌گیری از تکنولوژی روز دنیا تولید می‌شود، داکت دانوب می‌باشد. این شرکت برای تولید از استاندارد‌های اروپایی استفاده می‌کند. همین دلیل باعث شده است، یکی از بهترین برند‌ها بوده و با سایر تولید کنندگان خارجی نیز رقابت کند.

بهترین برند داکت

قیمت داکت

قیمت داکت به موارد زیادی وابسته است و می‌تواند برخی مواقع دچار تغییر شود. عوامل گوناگونی نظیر سایز و ابعاد، جنس، نوع، طراحی، رنگ و درجه حفاظت، می‌توانند در تعیین قیمت این محصول بسیار مهم و نقش آفرین باشند. همچنین این موضوع که داکت مورد نظر شما، به طور درب دار می‌باشد یا خیر، نیز می‌تواند قیمت آن را تغییر دهد. طبیعتا یک داکت پهن با ابعاد بزرگ‌تر، از لحاظ قیمت با داکت نازک، تفاوت‌هایی خواهد داشت. همچنین قیمت هر برند با دیگری متفاوت بوده و با مبالغ متفاوتی قابل خریداری می‌باشند. پس بهتر است، در انتخاب برند داکت آگاهانه عمل کرده و بهترین و به صرفه‌ترین نوع آن را خریداری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توجه!

مقالات درج شده در سایت صرفا جنبه آموزشی دارند و خدمتی از جانب مجموعه الکتروپخش امین ارائه داده نمیشود. لطفا جهت سوالات متفرقه تماس نگیرید.