راهنمای خرید ترانکینگ

راهنمای خرید ترانکینگ

ترانکینگ‌ها یکی از تجهیزاتی هستند که برای نظم دهی به سیم و کابل برق و شبکه در ساختمان‌‌های اداری و مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرند. هنگام خرید ترانکینگ باید به راهنمای خرید ترانک دقت کرده و متناسب با نوع ساختمان ترانک مناسب انتخاب کنید؛ ترانکینگ مناسب برای ساختمان‌های اداری و شرکت‌ها با ترانکینگی که برای منازل مسکونی استفاده می‌شود، متفاوت است. با توجه به اینکه سه مدل مختلف ترانکینگ شامل ترانکینگ دیواری، دفنی و ستونی، در بازار موجود است، متناسب با فضای محیط باید مدل مناسبی را انتخاب کنید.

سایز ترانکینگ

از دیگر مواردی که در راهنمای خرید ترانکینگ باید مورد توجه قرار گیرد، سایز ترانکینگ است. ترانکینگ‌ها ها معمولاً در سایزهای 80*50، 50*105، 50*150 و 50*195 میلی متر موجود هستند. برای انتخاب سایز، ابتدا حجم کابل کشی خود را مشخص کرده و پس از به دست آوردن سطح مقطع مورد نیاز، ترانکینگی را انتخاب کنید که حجم کابل کشی آن بیش از دو برابر مقدار فوق باشد. حجم کابل کشی هر ترانکینگ در کاتالوگ آن مشخص شده است. برخی از انواع ترانکینگ‌ها دارای پارتیشن هستند؛ اگر قصد دارید همزمان چند نوع کابل را از داخل ترانکینگ عبور دهید، بهتر است جهت کاهش نویز الکترومغناطیسی از ترانکینگ پارتیشن بندی شده استفاده کنید.

راهنمای خرید ترانکینگ مناسب برای شبکه

ترانکینگ شبکه جز تجهیزات محافظتی است که سیم و کابل شبکه از داخل آن عبور می‌کند. در راهنمای خرید ترانکینگ شبکه باید به چند نکته اساسی دقت کنید.

  • از مهم‌ترین نکات در راهنمای خرید ترانکینگ، توجه به ابعاد ترانک‌ها است. بسته به حجم سیم و کابل شبکه خود باید از ترانکینگ‌هایی با ابعاد مناسب استفاده کنید.
  • اگر محل نصب کابل‌ شبکه زاویه زیادی دارد، باید از ترانکینگ دیواری که دارای زاویه داخلی، خارجی و تخت می‌باشد استفاده کنید‌.
  • توجه به کیفیت و جنس ترانکینگ‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. حتما ترانکینگ‌هایی با مقاومت بالا و در عین حال انعطاف‌پذیر را انتخاب کنید.
  • ترانکینگی را انتخاب کنید که قابلیت نصب پریز شبکه داشته باشد

انواع ترانکینگ

در ادامه راهنمای خرید ترانک به بررسی انواع مدل‌های آن می‌پردازیم. انواع ترانکینگ به سه مدل دیواری، دفنی و ستونی تقسیم می‌شوند که هرکدام بسته به نوع طراحی کاربرد خاصی دارند.

ترانکینگ دیواری:

از پرکاربردترین مدل‌های موجود است که بر روی دیوار نصب می‌شود. ترانکینگ دیواری دارای متعلقات فراوانی است که باعث انعطاف‌پذیری و زیبایی بیشتر این مدل ترانک می‌شود. در راهنمای خرید ترانکینگ دقت کنید که مدل دیواری کاربرد گسترده‌ای داشته و برای نظم دهی به کابل‌ها در ساختمان‌‌های مسکونی و اداری استفاده می‌شود. جنس این نوع ترانکینگ می‌تواند از آلومینیوم و یا پلاستیک باشد. نصب ترانک دیواری به صورت روکار و با استفاده از پیچ و رول پلاک انجام می‌شود.

ترانکینگ دیواری

ترانکینگ دفنی:

ترانکینگ دفنی به صورت توکار در داخل سقف کاذب و در کف ساختمان‌ها قابل نصب می‌باشد. این مدل ترانک‌ها از بیرون هیچ دیدی نداشته و بهترین نوع ترانکینگ برای سیم‌کشی فشار قوی هستند‌. ترانکینگ دفنی از مقاومت بالایی برخوردار بوده و جنس آن اغلب از فلزات، استیل و آلومینیوم است. ترانکینگ دفنی به صورت ساده و با خروجی مربعی و دایره‌ای نیز موجود است.

ترانکینگ دفنی

ترانکینگ ستونی:

ترانکینگ ستونی به صورت دیواری و ایستاده تولید می‌شوند. ترانکینگ دیواری برای سالن‌های کنفرانس و همایش، اتاق‌های آموزشی و محیط‌های اداری گزینه بهتری هستند و زیبایی خاصی به محیط می‌بخشند. شکل ترانکینگ ستونی ممکن است استوانه‌ای و یا مکعب مستطیل باشد. این مدل ترانک علاوه بر محافظت از سیم و کابل در برابر رطوبت، صدمات و حرارت، باعث کوتاه‌تر شدن طول سیم و کابل شده و دسترسی آسان‌تری ایجاد می‌کند.

ترانکینگ ستونی

ویژگی ترانکینگ

ترانکینگ تولیدی توسط هرکدام از شرکت‌ها، دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است. از مهم‌ترین ویژگی‌های این محصولات می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • اندازه: اندازه ترانکینگ می‌تواند بسیار بزرگ باشد به طوری که حدود ۲۲۴ رشته کابل cat6 را در خود جای بدهد. این نوع ترانکینگ که دارای سایز 195×50 است، از بزرگترین ترانکینگ‌های موجود در بازار ایران است. به علاوه ترانک‌ها در سایزهای 80×50، 105×50، 150×50، 100×50، 101×50 و غیره در دسترس هستند.
  • مقاومت: بسته به شرکت تولید کننده محصول، ترانکینگ ممکن است در برابر رطوبت، آتش‌سوزی و اشتعال مقاوم باشد. برخی از ترانکینگ‌ها در محدوده دمای-15 تا +60 مقاوم بوده و دچار مشکل نمی‌شوند.
  • ماژولار بودن: ماژولار بودن ترانکینگ، قابلیت نصب انواع پریز برق و شبکه و کلید برق را فراهم می‌کند

متعلقات ترانکینگ

هرکدام از شرکت‌های سازنده ترانک، تعدادی متعلقات که با محصولات خود هماهنگی دارند، تولید می‌کنند که به عنوان راهنمای خرید ترانکینگ باید با این متعلقات آشنا شوید. این متعلقات شامل:

  • بدنه ترانک: به صورت شاخه‌های دو متری تولید می‌شود و ممکن است در داخل آن شیارهایی مخصوص، جهت‌ نصب پارتیشن وجود داشته باشد.
  • پارتیشن: از مهم‌ترین متعلقات ترانکینگ، پارتیشن تست که باعث جدا شدن مسیر عبور کابل برق و کابل شبکه می‌شود تا در نهایت اثر نویز کاهش یابد.
  • درب ترانکینگ: درب روی هر شاخه ترانکینگ قرار گرفته و در دو نوع سخت و نرم وجود دارد. درب نرم به خاطر انعطاف‌پذیری بالا، در مسیرهای نصب که دارای گوشه و کنار هستند قرار می‌گیرد و دیگر نیازی به برش درب نیست.
  • مسدود کننده: به مسدود کننده، بسن انتهایی ترانک هم گفته می‌شود که جهت مسدود کردن ابتدا و انتهای ترانک استفاده می‌شود.
  • کادر ماژول: کادر ماژول روی قسمتی از ترانک که کلید و پریز را در خود جای می‌دهد، قرار می‌گیرد.
  • زاویه داخلی، خارجی و تخت: از این قطعات برای پوشاندن بخش‌هایی از مسیر نصب ترانک، که با دیوار زاویه داخلی یا خارجی تشکیل داده باشند و یا مسیر حرکت ترانکینگ تغییر کرده باشد استفاده می‌شوند.

متعلقات ترانکینگ

بررسی بهترین برند ترانکینگ موجود در بازار

در ادامه مطلب راهنمای خرید ترانکینگ به معرفی بهترین برند موجود در بازار می‌پردازیم. در حال حاضر برندهای مختلفی کار تولید انواع تراک و داکت را برعهده دارند. در این بین برند دانوب یکی از معتبرترین آن‌ها است که انواع ترانکینگ را با استفاده از تکنولوژی روز دنیا و با به کار گیری اصول استاندارد تولید می‌کند. محصولات دانوب به دلیل کیفیت بالا از جایگاه مناسبی در بازار برخوردار بوده و قابل رقابت با نمونه‌های خارجی می‌باشند‌. انتخاب دانوب می‌تواند بهترین راهنمای خرید ترانکینگ باشد. این شرکت انواعی از ترانکینگ در ابعاد مختلف را به رنگ سفید و با طرح چوبی،  با استفاده از با کیفیت‌ترین متریال تولید کرده و به مشتریان عرضه می‌کند. ترانکینگ‌های تولیدی از برند دانوب از مقاومت بالایی در برابر رطوبت، آتش‌سوزی و اشتعال برخوردار هستند و از مهم‌ترین ویژگی‌های این محصولات می‌توان به مطابقت آن‌ها با استانداردهای اروپا اشاره کرد. ترانکینگ‌های دانوب دارای ویژگی‌های خاصی هستند که شامل:

  • ترانکینگ‌های دانوب با قابلیت نصب پارتیشن جهت جداسازی مسیر عبوری کابل‌ها
  • دارای مکانیزم قفل شوندگی درب ترانکینگ‌ها
  • غیر قابل اشتعال و مقاوم در برابر دمای منفی 15 تا مثبت 60 درجه سانتیگراد
  • انعطاف پذیری بالا در بدنه
  • دارای سطح صاف و صیقلی با قابلیت رنگ پذیری

توجه!

مقالات درج شده در سایت صرفا جنبه آموزشی دارند و خدمتی از جانب مجموعه الکتروپخش امین ارائه داده نمیشود. لطفا جهت سوالات متفرقه تماس نگیرید.