تابلو برق یک محفظه فلزی است که معمولا تجهیزات الکتریکی مختلفی داخل آن‌ها تعبیه می‌شود. وظیفه اصلی که برای این تابلو برق بیان شده است حفاظت از سایر دستگاه‌ها و تجهیزات است و حتی کنترل انرژی الکتریکی را بر عهده دارد. در حقیقت کنترل ایمن و ساده سیستم برق در یک مجتمع بزرگ را فراهم می‌کند و ساخت تابلو برق هم به مهارت و تخصص بالایی احتیاج دارد. به همین منظور لازم است که گروهی از مهندسین خبره در بخش نقشه کشی و طراحی متشکل شده است. البته در خط تولید تکنسین‌های فنی با تجربه لازم است که نسبت به ساخت قطعات مختلف اقدام کنند. در نتیجه کار برای تست کارایی و ایمنی و یا مونتاژ آن وجود کارشناسانی برای کنترل کیفیت بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

مراحل ساخت تابلو برق

در کارگاه ساخت تابلو برق برای ساخت تابلو برق بایستی که 6 مرحله مختلف طی شود.

ساخت تابلو برق

1.طراحی و آماده سازی نقشه ایزومتریک و جانمایی

پس از انجام مذاکرات اولیه و نوشتن قرار داد کارشناسان شرکت تولید کننده تابلو برق، از محل پروژه کارفرما بازدید می‌کنند. پس از آن با ارائه اطلاعاتی به واحد طراحی و مهندسی، زمانی که روی کلیات پروژه و عقد قرار داد، کار نقشه کشی شروع می‌شود.

  1. جوشکاری، برش کاری و خم سوراخکاری بدنه

در این وهله با توجه به نقشه‌ای که ارائه می‌شود از طریق واحد طراحی و مهندسی، مجموعه تولید تابلو برق شروع به برش کاری و ساخت را با فولاد بدنه ضد زنگ برای بدنه می‌کند. ضخامتی که برای فولادها در نظر گرفته می‌شود 1.5 تا 2.5 میلی‌متری است. در حالت کلی تفاوت این عدد به محل استفاده دستگاه و کاربرد آن وابسته است. کارهای اولیه‌ای که بر روی فولاد باید با دستگاه‌های حساس انجام شود، و نهایت دقت را برای آن بایستی انجام داد. در حقیقت این حساست و دقت باعث تضمین کیفیت شاسی و بدنه تابلو برق می‌شود.

  1. رنگ کاری بدنه

زمانی که بدنه آماده شد کارگران پس از چند مرحله شروع به پولیش بدنه و رنگ کاری می‌کنند. برای این که به کیفیت بالا دست‌یابی داشته باشید از رنگ‌های پوششی الکترواستاتیکی استفاده می‌کنند. این وهله در چهار مرحله انجام می‌شود:

چربی زدایی: با استفاده از سیستم اولتراسونیک و محلول شیمیایی سطح فولادی را  از هر گونه چربی که ممکن است کیفیت رنگ را تحت تاثیر قرار بدهند، پاک می‌کنند.

زنگ زدایی: حال با استفاده از سمباده یا فرزکاری هر گونه زنگی روی ورق پاکسازی می‌شود. اگر حجم زنگ روی سطح زیاد باشد می‌توان به اندازه کنترل شده‌ای از اسید سولفوریک استفاده می‌کنند.

فسفاته کاری: در این مرحله رنگ کاری فسفاته کاری را انجام می‌دهند که احتمال زنگ زدگی در سطح فلز را کاهش می‌دهد.

عایق کاری: در وهله آخر رنگ کاری بدنه تابلو برق را عایق کاری می‌کنند.

  1. مونتاژ اسکلت و بدنه تابلو برق

زمانی که رنگ بدنه خشک شد کارگران به اتصال بدنه و اسکلت و حتی جاسازی قطعات مختلف نگهدارنده اقدام می‌کنند. در حقیقت دستگاه آماده تعبیه تجهیزات مختلف در جایگاه مناسب می‌شوند.

  1. مونتاژکردن قطعات و یا تجهیزات الکتریکی و سیم کشی

تکنسین‌های فنی شروع به مونتاژ تمام تجهیزات و انجام سیم کشی بین آن‌ها می‌شوند. محل مونتاژ و سیم کشی در داخل تابلو برق از قبل تعیین شده است. قطعات الکتریکی که روی تابلو برق نصب می‌شوند عبارت‌اند از: کنتاکتورها، کلیدهای قطع و وصل جریان، رله‌ها، چراغ‌ها، تابلوهای نمایش و غیره هستند. در این وهله شینه کشی و سیم کشی مورد نیاز برای تکمیل ساخت تابلو برق صورت می‌گیرد.

  1. تست و کنترل کردن کیفیت

پس از این که فرآیند ساخت تابلو برق به پایان می‌رسد کارشناسان کنترل کیفیت با پروتکل‌های تعریف شده شروع به تست دستگاه می‌کنند. تست‌های صورت گرفته شده شامل تجهیزات بررسی تابلو برق و آزمایشات داخل کارخانه می‌شوند. اگر نتیجه بررسی‌های صورت گرفته شده حاکی از صحت مونتاژ و تولید دستگاه باشد آن را برای بسته بندی و تحویل به واحد مربوطه ارسال می‌کنند.

ساخت تابلو برق


فروشگاه اینترنتی الکتروپخش امین عرضه کننده انواع تابلو برق بسیار با کیفیت می‌باشد.

همچنین شما عزیزان می‌توانید برای اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با شماره 02133990349 تماس حاصل فرمایید.


ساخت تابلو برق‌ها با کاربردهای متنوع

طراحی و ساخت تابلو برق‌ها با توجه به محل کاربردی که دارند بسیار متفاوت خواهند بود. برای مثال ممکن است یک تابلو برق برای مجتمع‌های مسکونی به صورت دیواری باشند. در صورتی که برای یک میدان نفتی بزرگ به تعدا زیادی از تابلو‌ برق‌های فشار متوسط و ضعیف احتیاج است. با استفاده از استانداردهای لازم می‌توان تابلو برق‌ها را به روش زیر تولید کرد:

  1. برای تابلو برق‌های فشار ضعیف تا 1000 ولت را در نظر می‌گیرند.
  2. برای تابلو برق‌های فشار متوسط تا 36 کیلو ولت را در نظر می‌گیرند که به دو صورت فیکس و کشویی خواهند بود.
  3. تابلو حفاظت و کنترل
  4. تابلو خازنی
  5. تابلو برق‌های خانگی
  6. تابلو برق آسانسور
  7. تابلو برقی با اصلاح ضریب قدرت
  8. سیستم پاور کنترل سنتر PCC
  9. سیستم موتور کنترل سنتر MCC

🔔 پیشنهاد ویژه ما به شما  : داکت  و  ترانکینگ


دانش و مهارت لازم برای ساخت تابلو برق

  • آشنا بودن با تجهیزات و نحوه کار آن‌ها
  • تسلط به نرم افزار طراحی و نقشه کشی مهندسی برق
  • آگاهی از متدهای جدید ساخت و طراحی بدنه تابلو برق
  • درک صحیح اصطلاحات برقی
  • شناخت استانداردهای ملی و بین المللی
  • شناخت روش‌های برنامه ریزی تولید و مدیریت زمان
  • توانایی کار با دستگاه‌های مختلف
  • تسلط بر روش‌های کنترل کیفیت و تست آزمایشگاهی

ساخت تابلو برق

سخن پایانی

همان گونه که قبل‌تر اشاره کردیم ساخت تابلو برق به دانش و مهارت کافی احتیاج دارد و لازم است تمام نکات و استانداردهای لازم را رعایت کنید. فروشگاه الکترو پخش امین ارائه دهنده انواع تابلو برق‌ها است که می‌توانید برای تهیه بهترین‌ها به آن مراجعه کنید و در زمان خود صرفه‌جویی کنید.

بروزرسانی در تاریخ 9 تیر 1401

توجه!

مقالات درج شده در سایت صرفا جنبه آموزشی دارند و خدمتی از جانب مجموعه الکتروپخش امین ارائه داده نمیشود. لطفا جهت سوالات متفرقه تماس نگیرید.