ساده‌ ترین راه‌ های مخفی کردن سیم تلویزیون

کابل‌ها، با وجود اینکه حضور آن‌ها ضروری است، موجب می‌شوند که اتاق کمی به هم ریخته یا بی‌نظم به نظر بیاید. به ویژه کابل تلویزیون‌ها، به این علت که سیم‌هایی که رها شده‌اند قادرند حواس شخص را از صفحه تلویزیون پرت نمایند و تمرکز بر نمایش‌ها، فیلم‌ها و مسابقات مورد پسندتان با سختی مواجه کنند. امروزه شیوه‌های گوناگونی در دسترس است که به فرد این امکان را می‌دهد تا کابل‌های تلویزیون را به صورت موفقیت آمیزی مخفی نمائید، از پوشاندن آن‌ها به طور کامل و به کارگیری قالب‌های آماده (داکت‌ها) گرفته تا روش‌های ساده جهت تزئین کابل‌ها.

مخفی کردن سیم تلویزیون

مخفی کردن کابل‌ها در تلویزیون‌های دیواری

کاور کابل (داکت) را نصب نمائید:

کاور کابل موجب می‌شود تا سیم‌های تلویزیون مورد نظر را بتوان بدون ایجاد تغییری در دیوار مخفی نمود. داکت‌های دیواری کانال‌های باریک تک رنگ می‌باشند که می‌توان از میان آن‌ها سیم‌های تلویزیون را عبور داد. به طور معمول داکت‌ها از جنس PVC یا پلاستیک هستند، در اندازه‌های گوناگونی در دسترس بوده و به وسیله‌ی پیچ یا چسب دو طرفه روی دیوار تعبیه می‌گردند. همچنین، داکت‌های دیواری به صورت مستقیم پایین تلویزیون قابل نصب هستند، اما می‌توان از هر جهتی که براساس سلیقه‌ی شماست، آن‌ها را نصب نمائید. چنانچه تمایل داشتید، روی سطح داکت را با استفاده از رنگ مشابه رنگ دیوار بپوشانید. داکتی تهیه کنید که از تلویزیون مورد نظر تا کف یا پریز برق کشیده شود. در شرایط لزوم، با ارّه آن را برش دهید. این گونه داکت‌ها به طور معمول در شاخه‌های دو متری و با عرض‌های گوناگونی در بازار یافت می‌شوند. عرض داکت نسبت به سیم‌های عبوری انتخاب خواهد شد.

به کارگیری کیت‌های مخصوص (cable plates):

کیت‌های مخصوص، این قابلیت را ایجاد می‌کنند که سیم‌های تلویزیون از داخل دیوار به پریز برسند. (مختص دیوارهای کاذب بوده که پشت آن خالی است) فرد برای اجرای این عملیات به اندکی مهارت در زمینه سیم کشی و دستگاه فلزیاب احتیاج خواهد داشت. چنانچه شیوه انجام این فرآیند را نمی‌دانید، پیشنهاد می‌شود با تکنسین برق ارتباط برقرار نمائید. به وسیله‌ی یک چاقو، 2 حفره را متناسب با اندازه‌ی کیت مخصوص در دیوار به وجود آورید؛ یکی از آن‌ها پشت تلویزیون و دیگری نیز در کنار پریز برق.

کیت‌های مخصوص را محکم به سمت دیوار فشار داده و آن‌ها را در جای خود محکم کنید. پس از آن سیم‌های تلویزیون را داخل دهانه کیت قرار داده و آن‌ها را تا کیت نزدیک به پریز برق ادامه دهید. پیش از آنکه بر روی دیوار تغییرات دائمی اعمال کنید، با صاحبخانه خود در این زمینه صحبت کنید. پیش از تهیه حفره، می‌بایت اطمینان حاصل نمائید که زیر مکانی که مشخص کرده‌اید، سیم برقی در دسترس نیست. زیرا احتمال قطعی برق ساختمان وجود داشته و علاوه بر این خطر برق گرفتگی افزایش می‌یابد. می‌توان یک دستگاه فلزیاب را تهیه نمود و مکان قرارگیری سیم‌ها پشت دیوار را تعیین کرد.

نوار چسب پوشاننده مناسبی است:

سیم‌های کوتاه یا تک تلویزیون را می‌توان به آسانی با استفاده از نوار چسب کاغذی پهن تحت پوشش قرار داد. چنانچه تمایل داشته باشید، نوار را با استفاده از رنگ آکریلیک به رنگ دیوار بپوشانید تا به آسانی مشاهده نشود. یا می‌توان استیکر‌های زیبا را جهت مخفی نمودن سیم پشت استیکرها مورد استفاده قرار داد.

زیباسازی جایگزین مخفی کردن:

در عوض مخفی کردن کابل‌ها می‌توان آن‌ها را زیباسازی کرد. چنانچه به تمامی نکات پیشین عمل کرده باشید و کابل‌ها کماکان در معرض مشاهده عموم باقی ماندند، با تکیه بر هنر و خلاقیت خود آن‌ها را برای تزیین دیوار به کار ببرید. این عمل می‌تواند به راحتی با استفاده از چسب حرارتی یا تعبیه آن‌ها به هر روشی بر روی دیوار به شیوه‌های گوناگون همچون یک نماد یا اسم، طرح و اشکال دلخواه محقق گردد.

دسته‌بندی کابل‌ها با بست

پیشنهاد انحصاری ما به شما

نقش ترموستات در تابلو برق

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد ترموستات تابلو برق قطعه‌ای است که در کنترل دمای تابلو و دیگر تجهیزات برقی کاربرد فراوان دارد. به گونه‌ای که قادر است از این طریق به تنظیم دمای محیطی پرداخته و میزان آن‌را در حد نرمالی نگه دارد. زیرا افزایش و بالا رفتن دما به هر دلیلی در تابلوهای برق باعث تخریب اجزای داخلی و تجهیزات دیگر داخل تابلو شده و در نتیجه باعث خرابی و ناکارآمدی سیستم می‌گردد. این دسته از ترموستات‌ها در واقع کنترل دمای محیطی در طی فرآیندهای گرمایشی و سرمایشی را به خوبی انجام می‌دهند. سنسورهای موجود در ترموستات تابلو برق دمای واقعی را به صورت مداوم سنجیده و سپس با دمای تنظیم کاربر مقایسه می‌کنند. سپس در صورت انحراف دمای واقعی از نقطه تنظیم خود؛ ترموستات شروع به کار کرده و یک سیگنال خروجی به سایر تجهیزات تنظیم کننده دما مانند اجزای گرمایش یا تبرید ارسال می‌کند و با فعال‌سازی این تجهیزات؛ دما را مجددا به نقطه تنظیم اولیه خود برمی‌گرداند. ترموستات قادر است با این عمل از بروز خرابی‌های سیستم ناشی ازعدم تعادل دما جلوگیری کند.

مخفی کردن کابل‌های تلویزیون‌هایی که بر روی میز تلویزیون قرار دارند.

کابل‌های تلویزیونی که بر روی زمین قرار دارند را از طریق داکت‌های زمینی مخفی نمائید:

داکت‌های زمینی قالب‌های نواری شکل بلندی می‌باشند که کابل‌های روی زمین را در زیر سطحی از لاستیک می‌پوشانند. به کارگیری داکت‌های زمینی آسان است. درپوش آن را برداشته و کابل‌های تلویزیون مورد نظر را داخل آن قرا داده و درپوش را بر روی آن بفشارید. داکت‌های زمینی یکی از روش‌های مطلوب مختص سیم‌های نزدیک میز تلویزیون است که داخل اتاق یا مقابل درب ورودی رها شده‌اند. افزون بر پنهان نمودن کابل‌ها، مانع از زمین خوردن اشخاص، در زمان عبور از روی این گونه سیم‌ها شده، همچنین از صدمه دیدن سیم‌ها جلوگیری می‌نماید.

دسته‌بندی کابل‌ها با بست:

چنانچه با تعداد سیم‌های بسیاری در میز زیر تلویزیون مواجه هستید، مناسب‌ترین راه ممکن این است که آن‌ها را به یکدیگر متصل کنید. سیم‌های تلویزیون خود را جمع آوری کرده و آن‌ها را با استفاده از نخ، بست یا وسایلی از این دست دسته بندی کنید. اگر کابلی ضخیم‌تر بود، می‌توان سیم‌های نازک‌تر را پشت سر آن مخفی نمود. به یاد داشته باشید که سیم‌های برق و  A / V را به صورت مجزا دسته بندی می‌کنند. به این مفهوم که کابل‌های برق یک دسته و کابل‌های A / V نیز در یک دسته‌ی جداگانه. با این عمل مانع از تداخل الکترومغناطیس خواهید شد و سبب افزایش قدرت عملکرد کابل‌ها می‌شود. به همین علت است که برخی از کابل‌های اطلاعات عایق شده‌اند تا از این طریق در برابر امواج محافظت شوند.

به کارگیری گیره دوبل کاغذ (کلیپس کاغذ):

چنانچه تنها چند کابل تلویزیون نازک وجود دارد، تلاش کنید آن‌ها را با استفاده از یک گیره کوچک کنار یکدیگر جمع آوری کنید. چنانچه کابل‌های تلویزیون ضخیم بودند، به منظور ممانعت از جدا شدن آن‌ها، امکان دارد به گیره‌های بزرگ‌تر یا چند گیره نیاز باشد. به کارگیری بست‌های فلزی می‌تواند سبب نابود شدن عایق سیم و کابل و بروز برق‌گرفتگی و یا حتی حادثه آتش‌سوزی شود.

به کارگیری بست پارچه‌ای:

چنانچه سیم‌های میز زیر تلویزیون در امتداد مبلمان قرار دارند، آن‌ها را از طریق چسب‌های کمربندی در محلی نگه دارید. این نوع تسمه‌ها که در عموم فروشگاه‌های لوازم اداری قابل تهیه هستند، به خود مبلمان وصل می‌شوند و هنگامی که لازم باشد سیمی اضافه یا جدا شود، سریعاً و به راحتی باز و بسته می‌شوند. این گونه بست‌ها همان نوع بست‌هایی هستند که عمدتاً در زمان خرید لپ تاپ و شارژرها به دور کابل‌ها پیچیده شده‌اند.

مخفی کردن کابل‌ها پشت لوازم منزل:

به منظور مخفی‌سازی کابل‌های تلویزیون می‌توان از لوازم منزل و مبلمان کمک گرفت. در عوض خرید انواع مختلف پوشاننده‌های مخصوص کابل، تلاش کنید سیم‌های ضخیم را پشت وسایلی که پیش از این متعلق به شماست، مخفی کنید.

مخفی کردن کابل‌ها با داکت

چسباندن کابل به دیوار یا مبلمان یا میز زیر تلویزیون با استفاده از چسب حرارتی:

با استفاده از یک تفنگ چسب حرارتی، یک سطح نازک از چسب را بر روی دیوار، زمین یا مبلمان مورد نظر خود قرار دهید. کابل تلویزیون را داخل چسب فشار داده و آن را به مدت 5 تا 10 ثانیه محکم نگه دارید. این عمل را تا هنگامی که کابل‌ها در جای خود به طور کامل ثابت شوند، ادامه دهید. تلاش شود کابل‌ها به پشت میز زیر تلویزیون چسبانده شوند، تا به آسانی کابل‌ها مشاهده نشوند. چسب حرارتی به کابل‌های تلویزیون صدمه نمی‌رساند. به وسیله‌ی پنبه آغشته به الکل به آسانی می‌توان آن را از بین برد.

جعبه نگهدارنده‌ی کابل:

زمانی که تعدد کابل‌ها بسیار زیاد است، به ویژه هنگامی که آداپتور یا شارژر نیز داشته باشند، یک جعبه ساده می‌تواند راهکار مطلوبی باشد. یک ظرف کوچک و جعبه کادو کوچک را تهیه نمائید که در یک یا چند سوی آن سوراخ‌هایی وجود داشته باشد. یک محافظ برق یا چند راهی برق را داخل آن تعبیه کرده، سپس آن را بر روی میز زیر تلویزیون مورد نظر قرار دهید. سیم‌هایی که رها شده‌اند را به این جعبه متصل کنید. چنانچه جعبه مطلوبی ندارید، در پی محصولاتی همچون جعبه‌ی نگهدارنده کابل جست و جو نمائید که به صورت خاص به منظور نگه داشتن سیم مورد طراحی قرار گرفته‌اند.

اصول ایمنی مخفی کردن کابل برق

در ابتدا هیچ زمانی کابل‌های برق را از زیر موکت و یا فرش عبور ندهید. این کار می‌تواند موجب افزایش دمای کابل و بروز آتش سوزی شود. دقت داشته باشید که سیم و کابل‌های برق در معرض فشار قرار نداشته باشند یا به زور آن را در فضاهای کوچکی همچون پشت وسایل خانگی قرار نداده باشید. قرارگیری کابل در این شرایط می‌تواند با گذشت زمان باعث ضدمه دیدن آن‌ها شود. به هیچ عنوان از یک پریز چند راه، بیش از حد بار الکتریکی نکشید.

خواه بار الکتریکی بیش از حد به علت حضور و به کارگیری چند دستگاه برقی با یکدیگر و همزمان بوده و خواه به کارگیری یک دستگاه پرمصرف باشد. در شرایط به کارگیری یک پریز چند‌راه به بالاترین ظرفیت انتقال جریان آن دقت کنید و پیوسته توجه داشته باشید، هرگز جریانی فراتر از این میزان ظرفیت از آن‌ها نکشید. در شرایط کوتاه بودن کابل یک اتصال چند‌ راه، به شدت توصیه می‌شود از اتصال دو یا چند‌ اتصال چند‌ راه به هم خودداری نمائید. برای این عمل تنها می‌بایست از یک چند‌ راه که کابل بلند‌تری دارد، استفاده شود. توجه داشته باشید که اتصال چند راه فقط می‌بایست به پریز برق متصل گردد. در نتیجه‌ از اتصال آن به سایر اتصالات از قبیل یک چند‌ راه دیگر جداً خودداری نمائید.

بروزرسانی در تاریخ 1401/09/28

توجه!

مقالات درج شده در سایت صرفا جنبه آموزشی دارند و خدمتی از جانب مجموعه الکتروپخش امین ارائه داده نمیشود. لطفا جهت سوالات متفرقه تماس نگیرید.